linda84
Ja det är så här då att jag ahr kööpt mig ett litet torp. Vilket när jag köpte det ståt tomt i dryga 16 år.
Å då förstår säkert alla ni som läser detta att det händer en del i en trädgård som ingen tagit hand om på 16 år.
Hela framsidan (som en gång varit gräsmatta och ska så åter bli är de tänkt) är full utav kirskål, brännässlor och diverse annan skit (rent ut sagt). Så nu är fårgan om ja bara kan klippa å klippa å klippa ner dessa å bara lägga dit lite nya gräsfrön fölr å hjälpa gräset tillbaka till verkligheten.

Eller om ja måste göra något mer avancerat ingrepp på min framsida. Typ gräva upp alltihopa å så nytt eller liknande!?

Är lite novis på det här med att ha egen trädgård så ni får ha överseende me lilla mig wink.gif

någon gång ska ju vara den första å de är roligt samtidigt som en öde tomt kanske inte va de bästa å ge sig på först *skratt*
MariaS
Är ogräset i gräsmattan, är det bara att klippa och klippa, ju oftare desto bättre. Ge också gräset en rejäl dos gödning nu, så kommer det ganska snart att ta över av sig självt.
Aqvakul
Följ Marias råd och gläd dig åt att nässlor bara växer i näringsrik och lucker jord.
smuleborg
Välkommen till Vi som köpt torp och övertagit en helt igenvuxen trädgård smile.gif Håller förövrigt med om vad MariaS och Aqvakul skriver.

Har du tur så kommer du kanske att på andra ställen, om du går varsamt fram, upptäcka växter och annat.
linda84
CITAT (smuleborg @ 28-04-2009, 19:32) *
Välkommen till Vi som köpt torp och övertagit en helt igenvuxen trädgård smile.gif Håller förövrigt med om vad MariaS och Aqvakul skriver.

Har du tur så kommer du kanske att på andra ställen, om du går varsamt fram, upptäcka växter och annat.

tack så mycket för välkomnandet smile.gif.jag har faktiskt hittat lite spännande saker. Men dock tror ja inte han som bodde där för längesedan hade så mycket speciell växtlighet i trädgården utan han har mest använt den för att lagra sina gamla flaskor å skor å andra otrevliga saker :S.

Men när ja va där å titade första gången i höstas så såg jag några otroligt vackra höga blommor som skulle kunna vara riddarsporre eller nåt liknande. Får se jag hoppas dom kommer upp i år igen jag har märkt upp vart dom va så ja inte ska klippa av dom:P
smuleborg
Ja, du kan hitta en del (torpar-)trädgårdsväxter om du går försiktigt fram. Och kanske, om du har tur, ovanliga lökar under grässvålen (om du nu tänker gräva grässvål nånstans).

Också vi har hittat flaskor och gamla skor. Men också handsmidd spik, hästskor, gamla beslag och vad det nu är.
Den som gräver kanske finner.
blomkronan
blush.gif Om du orkar... om det inte är för stort?
Kirskåls rötterna ligger ganska ytligt du kan rensa bort det värsta och lägga på gräsfrön så kanske det går fortare att få en grön gräsmatta. smile.gif

Grattis till torpet... jag är inte sick.gif
pianja
Jag är i samma sits som du. Här hade stått tomt i 40 år. Kirskål och nässlor mest överallt. Jag gör som det råds här. Klipper så mycket jag hinner. Tröstar mig med att både kirskål och nässlor är gott och nyttigt. Lägger på klippet i trädgårdslandet så det kommer till nytta. Trädgårdslandet grävde jag förra våren. Rensade noga, sållade jorden. I år var det bara lite grand att rensa. Så det går visst att bli av med skräpet. smile.gif

Första sommaren grävde jag några gropar och satte växter i som jag fått av vänner. De växte igen rätt snabbt. Med ja, kirskål. Sommaren efter satte jag småplantor av lupiner i de större högarna sorkarna lämnat efter sig under vintern. Det klarade sig bättre. Så nu ska allting som planteras här sättas i jordhögar. Önskar oss båda lycka till. smile.gif

Tidigare ägaren här slängde sitt skräp i tomtgränsen mot skogen. Alltid något att vara tacksam för. Och eftersom de levde på bärodling kan jag glädja mig åt välgrävd, stenfri jord under all grässvål. Ytterligare ett glädjeämne. 000.gif
Bassam

Tack för frågan

Det bästa sättet att bekämpa ogräs och plantera samma tid att lägga svarta plast över det område där gräset läger sen lägga tidningen övan på och sedan lägga torvblock på sidor och sedan fyllas med jord och plantera.

H:Bassam
smuleborg
Lycka till. Det innebär mycket slit, men...

Har grävt på ett "nytt" ställe i helgen. Kvickrot, nässlor, hundkäx, maskros... (Knäpparlarver o.s.v. under tät svål). Och så rötter från syrener en bit bort. Ändå, rätt enkelt om man jämför med andra betydligt mer "svåra ogräs".
smuleborg
CITAT (pianja @ 01-05-2009, 09:17) *
Trädgårdslandet grävde jag förra våren. Rensade noga, sållade jorden. I år var det bara lite grand att rensa. Så det går visst att bli av med skräpet. smile.gif

Vi grävde upp vårt för 3-4 år sedan (eller vad det nu är, det där med minnet), bara att komma igenom med spaden ranting.gif Och allt detta skakande, jag är fortfarande skakig. Kvickros, maskros o.s.v. o.s.v. Ingen kirskål (eller andra riktigt svåra ogräs, vad vi vet). Lite är såklart att rensa varje år (bl.a. för att det finns frön i backen), men det är OK. Vi har förövrigt byggt upp lerjorden, den är idag mullrik och lucker (eller vad det heter).
linda84
Va vid mitt lilla ogräs härjade torp i helgen å pysslade en massa... har dock ingen gräsklippare där ännu och gick ist lös me kratta å en större variant av hand driven häcksax *skrattar* va ju tvungen å ta ner lite av kirskålen iaf så vi kunde ta oss fram.

men nu ska det införskaffas klippare å grästrimmer så jag kan slå på mördar blicken mot ogräset ordentligt smile.gif.

på sikt så kommer det ävl även att grävas på vissa ställen kring huset så ja ska väl passa på då å rensa rent i min jord lite smile.gif

Nåt trädgårdsland å dyl är dock inte på planeringen riktigt ännu (men tro mig det kommer) jag har så HIMLA mycket annat att göra först. Kanskje ksa kunna bo där oxå *fniss*
Lavin
kirskål gillar inte gräsklipparen så värst. Om du sen får för dig att börja odla i land eller göra rabatter så är ett tips kantskydd. Riktigt djupa, jag hade eternitskivor som jag grävde ner. Det slinker under en och annan kirsare (50cm djupt!!!) men jag plockar upp så mycket av trådroten varje gång jag ser dom så håller vi maktbalansen intakt. De får häcken och jag får odlingslådorna. Får lite flippen ibland och rycker kirskål därinne med, men det är rätt sällan. Bara som hämnd.

Grannen odlar kirskål så jag får nog frön över lite då och då. De är rätt så fina ändå, är de inte?
linda84
"gräsmattan" är ju iaf grön å fin biggrin.gif. haha dom är väl fina på sitt sätt.. men helst inte i gräsmattan *muttrar* .... faktiskt riktigt söta när dom blommar men ja vete sjutton om ja tycker de är värt å ha dom kvar bara för det... kanske som du säger i häcken får dom vara kvar.

Trädgårdsland ska ja nog försöka anlägga nånstans där kirskålen inte befinner sig *tror*. För även om de är mycket kirskål så hawr ja upptäckt at den är inte precis överallt iaf smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon