mareh
Har en gammal Rhododendron med grov stam som tidigare växte mot husvägg men som jag flyttade. Eftersom stammen är så kal och tråkig undrar jag om man kan plantera en klätterväxt som får klättra upp längs stammen eller om detta tar död på busken? Om det fungerar tar jag gärna emot tips på lämplig klätterväxt.
HelenJ
CITAT (mareh @ 28-04-2009, 15:07) *
Har en gammal Rhododendron med grov stam som tidigare växte mot husvägg men som jag flyttade. Eftersom stammen är så kal och tråkig undrar jag om man kan plantera en klätterväxt som får klättra upp längs stammen eller om detta tar död på busken? Om det fungerar tar jag gärna emot tips på lämplig klätterväxt.

Det skulle säkert kunna funka med någon klätterväxt som inte är alltför starkväxande.
Men om du tycker den ser hemskt kal och tråkig ut nertill skulle du annars kunna skära ner den hårt, så bryter den igen och blir en fin rund buske.
Det är lite riskabelt dock, det funkar i ca 80% av fallen. De andra dör...
Men är man villig att ta risken får man en helt ny vacker buske!
mareh
Tack för svar, tror jag ska prova att beskära någon av stammarna och se om det fungerar. Vilken klätterväxt skulle kunna vara lämplig att använda, busken står i västerläge och skuggas av huset fram till tidig eftermiddag, bor i zon 2.
lavendelgården
Eldkrasse fungerar fint i en rhododendron - tar absolut inte död på den. Man kan ju beskära lite varje år, så är risken minimal att rhododendron tar skada, men du får snart fin form på den. Hade förra året även Dicentra scandens i en rhododendron och alpclematis i en annan. Inga problem.
Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon