marchosias
Tror min slivestrii fått svamp. confused.gif Det är små vita klumpar som sitter under vissa delar (Vet inte vad de heter, de som sticker ut? Stora sticklingar?) Och så tror jag att en "stickling" håller på att ruttna, eller ja den håller på och ruttnar. Kan man rädda kaktusen genom att ta bort den ruttnande delen, eller är det bara ge upp på en gång? -cry-.gif laugh.gif

Bassam

Tack för frågan

Du kan borta alla skadad delar och omplantera den i nya jord plus kan du spreja den på PROVADO för att den ser ut som oHYRA skador.

H: Bassam
MariaS
Gör absolut inte som Bassam säger, om du inte vill bli av med kaktusen helt.

Din kaktus behöver bättre jord/substrat att stå i. Den jord du har nu, innehåller för mycke mullämnen. Den behöver MYCKET mer sand! Minst hälften av jorden ska vara sand helst av den grövre sorten.

Dra ner på vattningen, så den torkar ordentligt i krukan. Byt jord och vattna inte så mycke. Över vintern, behöver den vatten ca fyra ggr på sex månader! Vissa skador läker sig själva, andra kan vara för sent. Men om du gör som jag råder dig till, är hopet bättre än om du skär bort delar....
niklaswik
Dom där inringade vita sakerna tycker jag ser lite ut som ullöss faktiskt. Fast det är ju lite svårt att se. Testa att peta på det vita med nån liten pinne och se om det lossnar och ser ut ungefär som bomull. Isåfall - provadospray.
Bassam
Tack för fågan
MARIA5

Jag skrev att marken är dålig behöver bytta och och man ska använda PROVADO mot ohyra plus ta bort skadad delar.

Obs: du förstår inte att när man borta skadad delar beskydda blomma från smittat, du ska gå och läsa mera om växtert.

annars du kan inte anföll vem som är högre än dig.

H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 29-04-2009, 23:34) *
Tack för fågan
MARIA5
Jag skrev att marken är dålig behöver bytta och och man ska använda PROVADO mot ohyra plus ta bort skadad delar.

Obs: du förstår inte att när man borta skadad delar beskydda blomma från smittat, du ska gå och läsa mera om växtert.

skär du i den så kan dom öppna sår ytorna bli en bra grogrund för svamp och förruttnelse.

och ska man byta jord så ska det va en näringsfattigt jord som är rejält uppblandat med grov sand eller grus eller leca.

CITAT (marchosias @ 28-04-2009, 15:18) *
Tror min slivestrii fått svamp. confused.gif Det är små vita klumpar som sitter under vissa delar (Vet inte vad de heter, de som sticker ut? Stora sticklingar?) Och så tror jag att en "stickling" håller på att ruttna, eller ja den håller på och ruttnar. Kan man rädda kaktusen genom att ta bort den ruttnande delen, eller är det bara ge upp på en gång? -cry-.gif laugh.gif

[

jag tycker inte den ser så himla dålig ut, ev att det är löss eller nåt annat du fått (jag kan inte säga säkert vad det vita är).

men den toppen som ser lite ''konstig ut'' är inget att oroa sig för tycker jag (kan ha fel dock). bara vattna mindre (torka ut!) och byt jord så brukar det fixa av sig själv. ibland får jag små ''förruttnelse'' på mina opuntior och det brukar alltid torka in av sig själv och sedan kommer nya skott. och jag har aldrig klippt i den.
marchosias
Tack för svar smile.gif

Nu har det kommit ännu mer vita bollar, och de är "bomull". sick.gif Kan det 'smitta' av sig till de andra blommorna? Vars köper man provadospray då? Kan det finnas på ica eller större chans att det finns i blomsteraffär? biggrin.gif
MariaS
CITAT (Bassam @ 30-04-2009, 00:34) *
Tack för fågan
MARIA5

Provado fungerar INTE på kaktusar, vilket du borde veta!

Man skär ALDRIG i en kaktus, om man inte vill ha röta och svampsjukdomar, vilket du borde veta!

REkomenderar man jordbyte, talar man också om VILKEN jord man ska använda. Färdig kaktusjord är för fet för kaktusar och ger svamp och röta, vilket du borde veta!

Skadan på denna kaktus är av så liten art, att jordbyte ska räcka, för att kaktusen ska läka ut av sig själv. Det är en rötskada på grund av felaktig jord! Alltså INGEN smitta!

Titta på bilden så ser du vad som är problemet!

CITAT (marchosias @ 01-05-2009, 14:25) *
Tack för svar smile.gif

Nu har det kommit ännu mer vita bollar, och de är "bomull". sick.gif Kan det 'smitta' av sig till de andra blommorna? Vars köper man provadospray då? Kan det finnas på ica eller större chans att det finns i blomsteraffär? biggrin.gif

Om du tar kaktusen till duschen och vänder den upp och ner, så kan du spola bort ullössen med ganska kallt vatten. Detta skadar inte din kaktus, men får bort ohyran.

Passa samtidigt på att byta jorden (den blandning som du fått förslag på). Ohyra är nämligen ett symptom på att växten inte mår bra och ja, den kan sprida sig till andra växter som inte heller mår perfekt.
marchosias
Tack för svar smile.gif Bytte jord någon vecka sedan på alla växter, undra om det är det som är boven då. Fast det är bara den på bilden som blivit sjuk. Blandar alltid jorden med småsten (Akvariesten, engelsk sjösten tror jag den heter) för jag har märkt att de gillar detta.

Alltså med sand, fungerar rådasand? Har massor gammal rådasand från akvariet som numera står tomt. biggrin.gif

Näringsfattigt jord, kan man fixa sådant själv? Eller måste man köpa något special då? Jag har mest slängt in blommor huxflux i första bästa jord och har alltid fungerat bra... whist.gif
marchosias
Är det förresten bra tid att låta de stå ute nu? Klockan är dryga 22.30 och det är ca 10 grader ute. Tänkte ställa ut alla kaktusarna på balkongen så de får lapa sol. smile.gif Fast det kanske är för kallt för de att stå ute hela nätter? (Tar alltid in de när de regnar)
Bassam

Tack för frågan

Det är onaturligt att behåller död delar på växter, men du har rätt att OROVADO ger lite resultaten på Kaktus , men kaktus jord måste anpassa kaktus men vi kan gör kaktus jord genom blandning ( 2 del vanlig jord + 1del grov sand + 1del humus + lite aska obs aska för att skydda rötter från mögel ) .

Bassam

Tack för fråga

Du kan hitta den i vanlig mat affaär eller blomma butiker.

Obs : du kan läsa MARIA5 förslag. Hon har bra föslag att duscha hela växter på kalt vatten.

H:BAssam
marchosias
Ska duscha den med kallt vatten smile.gif Kom på att rådasanden jag har är väldigt tät, så skulle nog inte passa kaktusar. biggrin.gif
MariaS
CITAT (marchosias @ 02-05-2009, 17:38) *
Ska duscha den med kallt vatten smile.gif Kom på att rådasanden jag har är väldigt tät, så skulle nog inte passa kaktusar. biggrin.gif

Är det rådasanden med korn på 3-5mm passar den utmärkt med en vanlig plantjord. Men blanda 2/5 jord med 3/5 sand, så får du en riktigt bra struktur i jorden.
marchosias
CITAT (MariaS @ 03-05-2009, 19:30) *
Är det rådasanden med korn på 3-5mm passar den utmärkt med en vanlig plantjord. Men blanda 2/5 jord med 3/5 sand, så får du en riktigt bra struktur i jorden.

Ska ta och testa detta. smile.gif Blomman har gett med sig helt nu, topparna blir bara mjuka och bruna på i stort sett alla delar. Men tackar för all hjälp! biggrin.gif
Solstorm
CITAT (Bassam @ 30-04-2009, 00:34) *

Vad betyder det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon