Bonitas
Jag och sambon har köpt en hel drös med thujor som kommer levereras till oss i mitten av maj. Nu funderar vi på vilken typ av jord vi ska använda oss utav vid planteringen. Vi har testgrävt och jorden känns lite "lerig". När man tar en näve med jord och kramar om den så formas den.

Vi har funderat på att använda den befintliga jorden och blanda den med ny jord (typ 5 säckar för 100:-). Men kanske ska vi blanda den med lite sand istället?

Kom gärna med åsikter & tips smile.gif
Bassam

Tack för frågan

Du kan blanda din jord med naturliga gödsel som KOGÖDSEL eller komposten och med lite sand .

H:Bassam
Bonitas
CITAT (Bassam @ 28-04-2009, 21:34) *
Tack för frågan

Du kan blanda din jord med naturliga gödsel som KOGÖDSEL eller komposten och med lite sand .

H:Bassam

Tack för ditt svar!

Vi funderar på att antingen köpa en kärra sand eller en kärra kompostjord (kommunens). Vad tror du är bäst?
Kan det vara en nackdel att komposten är så näringsrik?
Azur
Jag har precis upptäckt att Brabant väldigt starkt ogillar torka och inte alls fungerar på frisk sandig jord, så jag skulle nog blandat din ler-rika jord med kompostjord.
Kompostjord är normalt sett inte sådär jätte-näringsrik, och används snarare just för att bättra på jordstrukturen än för att gödsla, så det är nog inga problem.
Bonitas
CITAT (Azur @ 29-04-2009, 11:55) *
Jag har precis upptäckt att Brabant väldigt starkt ogillar torka och inte alls fungerar på frisk sandig jord, så jag skulle nog blandat din ler-rika jord med kompostjord.
Kompostjord är normalt sett inte sådär jätte-näringsrik, och används snarare just för att bättra på jordstrukturen än för att gödsla, så det är nog inga problem.

Okej, jättebra! Då kör vi på det tummenupp.gif

Har du en thuja brabant? Några allmänna råd och tips?
Azur
Ja, jag har ett litet gäng, fast det har inte gått så bra, pga att mina växer i ett halvtorrt läge, och det gillar de inte alls - de släppte nästan vartenda barr denna vinter.

Dvs det enda råd jag kan ge är vattna så de aldrig torkar. När de väl etablerat sig ordentligt, efter nåt år eller så, sägs de tåla torka bättre.
Bonitas
CITAT (Azur @ 29-04-2009, 12:06) *
Ja, jag har ett litet gäng, fast det har inte gått så bra, pga att mina växer i ett halvtorrt läge, och det gillar de inte alls - de släppte nästan vartenda barr denna vinter.

Dvs det enda råd jag kan ge är vattna så de aldrig torkar. När de väl etablerat sig ordentligt, efter nåt år eller så, sägs de tåla torka bättre.

Ska vattna som en dåre smile.gif Funderar på detta med svettslang, undrar om det är overkill eller om det kan vara bra?
elvisjö
droppslang tycker jag är ett absolut måste om man vill ha en vacker tujahäck
Bonitas
CITAT (elvisjö @ 29-04-2009, 16:26) *
droppslang tycker jag är ett absolut måste om man vill ha en vacker tujahäck

Undrar lite varför det egentligen är ett måste? Har förstått att en thuja kräver mycket vatten, men om en växt får vatten konstant hela tiden så lär den sig väl inte att "leta vatten" själv? Är det inte bättre att vattna ordentligt 2-3 gånger i veckan? Är som sagt helt nybörjare, så kan ha fel tongue.gif
Limpan86
Ja vattna inte för mycket. Man kan ju ha barkmylla eller täckbark vid plantorna som hindrar att vattnet från att avdunsta för mycket.
Lilla Sibirien
Jag vill inte rekomender dig att blanda jorden med sand, om du redan har en styv lerjord kan den bli ännu styvare. Vad din jord vill ha är humus, dvs förmultnad växtmateria, såsom kompostjord, löv, gräsklipp osv (eller billig påsjord).

Se tråd http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=84628

Mycket vatten vill en thujahäck ha, när du vattnar, vattna ordentligt. Jag använde mig av en droppslang, vattnade kanske en gång i veckan men då lät jag det rinna hela natten igenom på samma ställe (dyrt blev det, men ännu dyrare skulle det ha blivit utan bevattning). Tack vare att häcken fick mycket vatten, tror jag att min häck klarade av att växa ca 50 cm varje år.

Lycka till med din häckplantering.

Big Gardener
Thuja är inte speciellt kräsen när det gäller jord, men den vill inte stå torrt. Ej heller för blött. Den vill ha det ganska "lagom". En lätt lerig jord, är oftast mycket bra. Viktigare är dock att välja läge än att välja jord. Platser med mycket vårfrost, alltför blöt eller torr jord i full sol är förödande på sikt. Thujan är lite mesig av sig. Den vill ha det så där lite lagom smile.gif

Det är viktigt att vattna i etableringsfasen, speciellt nu när det är så torrt och soligt. Men naturligtvis ska man inte överdriva vattningen. Men risken är tämligen liten att rötterna "stannar kvar" på ett och samma ställe om du etableringsbevattna en eller två säsonger. Du stärker ju plantorna inför framtiden så att rötterna kan förgrena sig kommande säsonger.
Bonitas
CITAT (Lilla Sibirien @ 29-04-2009, 19:07) *
Jag vill inte rekomender dig att blanda jorden med sand, om du redan har en styv lerjord kan den bli ännu styvare. Vad din jord vill ha är humus, dvs förmultnad växtmateria, såsom kompostjord, löv, gräsklipp osv (eller billig påsjord).

Se tråd http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=84628

Mycket vatten vill en thujahäck ha, när du vattnar, vattna ordentligt. Jag använde mig av en droppslang, vattnade kanske en gång i veckan men då lät jag det rinna hela natten igenom på samma ställe (dyrt blev det, men ännu dyrare skulle det ha blivit utan bevattning). Tack vare att häcken fick mycket vatten, tror jag att min häck klarade av att växa ca 50 cm varje år.

Lycka till med din häckplantering.

Tack för din kommentar. Vi har bestämt oss att köpa kompostjord från kommunen. Ett lass på släpkärran. Tror det blir kanoners! Sedan när den behöver bättras på med jord kommer vi att ta av vår egna kompost.

CITAT (Limpan86 @ 29-04-2009, 18:53) *
Ja vattna inte för mycket. Man kan ju ha barkmylla eller täckbark vid plantorna som hindrar att vattnet från att avdunsta för mycket.

Exakt! smile.gif Ska fundera vidare på detta. Tack för tipset!

CITAT (Big Gardener @ 29-04-2009, 19:50) *
Thuja är inte speciellt kräsen när det gäller jord, men den vill inte stå torrt. Ej heller för blött. Den vill ha det ganska "lagom". En lätt lerig jord, är oftast mycket bra. Viktigare är dock att välja läge än att välja jord. Platser med mycket vårfrost, alltför blöt eller torr jord i full sol är förödande på sikt. Thujan är lite mesig av sig. Den vill ha det så där lite lagom smile.gif

Det är viktigt att vattna i etableringsfasen, speciellt nu när det är så torrt och soligt. Men naturligtvis ska man inte överdriva vattningen. Men risken är tämligen liten att rötterna "stannar kvar" på ett och samma ställe om du etableringsbevattna en eller två säsonger. Du stärker ju plantorna inför framtiden så att rötterna kan förgrena sig kommande säsonger.

Tack för din kommentar. Det låter bra. Angående jorden tror jag att vi börjar hitta en lösning nu, köpa kompostjord hela enkelt. Sen det här med bevattning.. vi kommer inte gräva ner en droppslang, utan försöka vattna ordentligt ett par gånger nu i veckan i lagom dos smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon