Maggan H
Planterade ner min blå lilja i rabatten i fjol men ser inte tillstymmelse till växtlighet. Är det kört eller är de sena att komma upp på våren?
Aqvakul
Följer med intresse den här tråden, då jag precis planterat ut ett antal Agapanthus på friland i din grannkommun. Nästa vår är det jag som undrar. Enligt experterna här på odla så är det viktigaste för god övervintring att jorden är väldränerad. Ute vid kusten på Lister så har vi bara sand, så vad den saken anbelangar...

De liljor jag har i krukor har också kommit ut och frodas nu i vårvärmen.
Alexander-VG-zon3
som sagt ska dom klarar vintern så är det väldigt väldränerat som gäller plus en bra läge och bra med täckning beroende sort. dock mina klarar sig bra utan så mycket skydd i moränjord i skåne zon 1-2( ja du vet var Maggan_H). mina visar sig SENT.
kasam
Mina - som jag planterade förra sommaren och som fått vara i rabatten hela vintern - har börjat kika upp med lite grönt. Har inget foto att visa och nu är det för mörkt ute för att kunna gå ut o ta ett.
Läge? Malmö, skyddat söderläge, väldränerat och jag la lite sten runtomkring dem och sedan fyllde jag på med löv.
kasam
Nu har jag varit ute och fotograferat mina fyra liljor.
Alla har kommit ungefär lika långt.... yahoo.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kasam @ 29-04-2009, 10:53) *
Nu har jag varit ute och fotograferat mina fyra liljor.
Alla har kommit ungefär lika långt.... yahoo.gif

undra om mina också har tittat upp i trädgården, tyvärr kan jag ju inte titta till mina, får ringa hem och fråga hur mina liljor mår.

dom ser friska och krya ut dina agapanthusar, dom är tåligare än vad man kan tro!.
Maggan H
Ja då kan jag bara hoppas, vi brukar inte ha några direkta vintrar här men den gångna har varit kallare än normalt. Den står i vanlig matjord, kanske blev den för tung för dem. Tack för svaren!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon