Gallimatias
Hej!

Jag och min sambo håller på som bäst med att röja upp och plantera diverse i trädgården. Vi köpte huset i vintras...

Vi har ett träd som står dumt till men som kanske ändå skall sparas på, beroende på vad det är för träd. Vi har ingen aning om vad det är för något och vill därför ha lite hjälp med det.

Gallimatias
Ingen som vet eller ingen som pallar svara?
Kan komplettera med någon speciell bild ifall någon behöver det.
Katten maja
Rent spontant kan det vara ett äppel eller päronträd confused.gif men tyvärr är jag inte jätteduktig på det men hoppas du får svar från någon trädspeciallist happy.gif
Lycka till
MariaS
Lutar åt att det kan vara en rosenhagtorn...
Gallimatias
Nu rasslade det till! Tackar för det! Jag ska forska vidare i vad det kan vara. Kan ju avvakta lite med att plocka ner det tills jag vet vad det är. Är det ett fruktträd som bär frukt kommer det behållas annars åker det till förmån för bär och grönsaksland.
MariaS
Rosenhagtornet är mer ett prydnadsträd, som blommar med rosa blommor på försommaren.
Big Gardener
Tror inte det är en rosenhagtorn. Jag lutar mot gråpoppel eller vitpoppel. Men det vore bra med fler bilder. Gärna en på stammen och någon när det är lite mer utslaget.
Aqvakul
Jag tycker också att det är mycket som talar för poppel. Kanske inte ett träd som jag skulle prioritera, särskilt inte i det här starkt och lite vårdslöst beskurna skicket.
Huggorm
Den verkar ju väldigt starkväxande, vad det nu än är. Det ser nästan ut som om hela kronan vuxit upp på förra växtsäsongen
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 29-04-2009, 19:55) *
Den verkar ju väldigt starkväxande, vad det nu än är. Det ser nästan ut som om hela kronan vuxit upp på förra växtsäsongen

vilket är typiskt för bl.a. poppel....
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 29-04-2009, 20:03) *
vilket är typiskt för bl.a. poppel....

Ja precis, så det var nog en mycket bra gissning. Men det är en märklig plats att plantera poppel, det är ju normalt sett inte några träd som man planterar i trädgården
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 29-04-2009, 20:26) *
Ja precis, så det var nog en mycket bra gissning. Men det är en märklig plats att plantera poppel, det är ju normalt sett inte några träd som man planterar i trädgården

På sjuttiotalet så var det ganska populärt som snabbvuxen häck. Jag bodde drygt 1957-1967 i en villa från 1947 där det planterats två balsampopplar som flankerade huset. De var ypperliga klätterträd, men genererade enorma mängder löv.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 29-04-2009, 20:36) *
På sjuttiotalet så var det ganska populärt som snabbvuxen häck. Jag bodde drygt 1957-1967 i en villa från 1947 där det planterats två balsampopplar som flankerade huset. De var ypperliga klätterträd, men genererade enorma mängder löv.

Skjuter inte poppel rotskott nästan lika illa som sin släkting aspen? Jobbigt att ha intill huset då, kan jag tänka mig. Men det är ju fina träd för den som har stor naturtomt, och särskilt som många sorter klarar höga zoner också
Aqvakul
Vid hård beskärning kan det bli rotskott, men annars är det inga större problem.
Meriona
Bara en stilla undran... Varför frågar man inte förre ägaren vad det finns för växter när man köper ett hus? Visste de inte själva kanske? sad.gif
Har två par vänner som köpt hus som inte ens ställt frågan, och det tycker jag är nästan oförskämt. Inte för att jag menar att du glömt, men tydligen är det vanligt.....
Aqvakul
CITAT (Meriona @ 29-04-2009, 21:07) *
Bara en stilla undran... Varför frågar man inte förre ägaren vad det finns för växter när man köper ett hus? Visste de inte själva kanske? sad.gif
Har två par vänner som köpt hus som inte ens ställt frågan, och det tycker jag är nästan oförskämt. Inte för att jag menar att du glömt, men tydligen är det vanligt.....

Himla bra fråga!
Huggorm
Jag frågade inte heller när jag köpte mitt torp. Jag träffade aldrig ens förra ägaren, hon var sjuk och blev tvungen att stanna hemma på sin gård i Norge. Kontraktet signerades via post. Tråkigt inte bara på grund av vad som växte i trädgården, utan i första hand för att jag ville ha reda på alla historier och kuriosa om torpet.
CillaM
Ser man till stammen tycker jag det ser ut att vara en sälg eller pil. Men när jag tittar på bladen, de som finns, så ser det onekligen ut som en hagtorn, utan taggar. Vänta lite (1 år) med att ta ned trädet och mata oss med bilder under sommaren. Vore kul att verkligen få se vad det är.
Huggorm
CITAT (CillaM @ 29-04-2009, 21:20) *
Ser man till stammen tycker jag det ser ut att vara en sälg eller pil.

Det var min första tanke, någon sorts fliklövad sälg. Men något sådant finns mig veterligen inte dunno.gif
ribbeck
Det ser ut att vara en taggfri? hagtorn, kanske rosenhagtorn. Du kan kanske vänta med att ta bort trädet i år för att se om det har ett prydnadsvärde. Första året kan man lugnt vänta med att gräva upp och beskära (jo jag vet att det brukar klia i odlarfingrarna wink.gif ) men man löper åtminstone ingen riska att ta bort något som annars skulle ha tillfört trädgården något.
GunnellF
Tror INTE att det är en Poppel - helt fel fason på bladen! Däremot håller jag med nån som gissade på Rosenhagtorn.

Ge oss fler bilder nu när bladen förmodligen slagit ut, det skulle vara intressant att se.
Aqvakul
Poppel kan faktiskt ha precis den fasonen på bladen - men den som lever får se...
*Stintan*
Tror inte heller att det är poppel. Har då aldrig sett en poppel med hagtornsliknande blad men jag har å andra sidan inte sett allt. Min första tanke var också hagtorn och jag satt och kollade efter taggar men såg inga vilket gör att jag också tror på rosenhagtorn.

Ja det skulle vara kul med fler bilder.
GunnellF
CITAT (Aqvakul @ 30-04-2009, 09:55) *
Poppel kan faktiskt ha precis den fasonen på bladen - men den som lever får se...

Vilken Poppel har den fasonen på bladen?
GunnellF
Här är en bild på en blommande rosenhagtorn:

http://www.salomonsensplanteskole.dk/plant...aulsscarlettrae
oakpine
Tror också att det kan vara silverpoppel (=vitpoppel) eller gråpoppel. Det stämmer med växtsättet, bladformen och den ljusa bladundersidan. Men, som sagt, gärna fler bilder!
CillaM
Jag lutar mer åt Oakpines kommentar, silverpoppel. En hagtorn i den tjockleken är väl ganska ovanlig?
Gallimatias
Återigen tack för alla svar.

Det har hänt lite sedan sist. Inga blommor eller antydan till det dock.
Big Gardener
Trevlig utmaning. Jag håller fast vid mina ursprungliga gissningar, gråpoppel eller vitpoppel (silverpoppel). Bladen är ännu inte tillräckligt utsprungna för att jag ska kunna säga säkert, men jag lutar mer mot gråpoppel än silverpoppel.

Båda har rikligt med filt (indument) under bladen som unga. Bladformen är ännu inte tillräckligt tydlig för att luta åt endera håll. Barken, tycker jag, tyder mer på gråpoppel än silverpoppel. Både gammal och ung bark hos silverpoppel brukar vara ljusare. Men det starka ljuset i bilderna kan luras där. Släpp gärna fler bilder i t.ex. juni när bladen har kommit en bit.
noora
CITAT (Meriona @ 29-04-2009, 21:07) *

Vi fick en rundvandring av förra ägaren, men eftersom vi köpte huset mitt i vintern fanns ju inte allt synligt, utan det blev mer i stil med "och där under snön finns en rabatt med blommor"... Dessutom visste dom inte själva vad allt hette wink.gif Så det är inte säkert att det hjälper att fråga smile.gif
Gallimatias
Jag har läst lite mer om silverpoppel och även tittat på lite bilder. Jag är näst intill säker på att det är just en sådan. Av den anledningen har jag idag tagit bort trädet. Det visade sig att stammen bestod av mer tomrum än trä. Det i kombination med att trädet var märkligt beskuret gör att jag inte ångrar mitt beslut.

Trädet stod precis i anslutning till vårt grönsaksland och vi har nu istället fått ordning på det. I dag såddes sockerärter och rädisor precis bakom där trädet stod innan.

Tack för alla fina svarsinlägg!
Huggorm
Bli inte förvånad om trädet dyker upp igen innan sommaren är över biggrin.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 03-05-2009, 19:18) *
Bli inte förvånad om trädet dyker upp igen innan sommaren är över biggrin.gif

Ja, ett och annat rotskott lär det nog bli... whist.gif

Gallimatias
Jag ska ta mig samman och gräva bort stubben. Jag hoppas jag lyckas! Blir det problem med rotskott som visar sig framöver får jag ta den smällen då.
Hoppas jag slipper sånt elände bara...
Lilla Sibirien
Hade tänkt ge kommentar med bild men det fungerar inte, synd men sant. Det här händer allt som oftast. Vad gör jag för fel?
Lilla Sibirien
Ett nytt försök, här kommer silverpoppeln bakom staket och norr om poppel kommer den gamla eken som är planterad på 1860-talet.

[attachment=34167:Silverpoppell_2.jpg]
Fotot taget tidig vår, framför häcken är det ett kastanjeträd. Silverpoppel är inte så tidigt, men har de karekaterisktiska silvriga bladen.
Norr om alla träd och häckar finns den gammal eken, som är planterad i mitten 1860-talet, den är mastodont, tyvärr har jag ingen bra bild på den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon