Mimosa
Ett av våra äppelträd (Melba) har angripits av sork, rötterna är delvis (oklart i vilken utsträckning) uppätna och trädet känns lite löst... Vi vill nu göra ett försök att rädda det, förhoppningsvis finns något i rotväg kvar att bygga vidare på. Det har stått i ett par år och hunnit få en skaplig krona som gav en hel del frukt förra året. Jag undrar nu om trädet klarar sig bättre om man reducerar kronan? Vilket är sämst, att ha en oproportionerligt stor krona som de små rötterna inte orkar föda eller att störa trädet nu när det börjat sätta fart för året?
Hjälp och tips mottages tacksamt!!!
*Stintan*
Ja det beror ju helt på hur mycket rötter det finns kvar. Jag har råkat ut för samma ett par gånger men dessa träd gick inte att rädd. Det var bara att lyfta dom rakt upp hur lätt som helst o rötterna var stympade till i stort sett inga alls.

Gräv upp trädet och kolla, kanske finns det rötter tillräckligt men plantera det då inte på samma ställe efterom där finns sorkgångar. Sätt sedan några vitlöksklyftor runt ca 20-30cm från stammen.
HelenJ
CITAT (Mimosa @ 28-04-2009, 18:23) *
Ett av våra äppelträd (Melba) har angripits av sork, rötterna är delvis (oklart i vilken utsträckning) uppätna och trädet känns lite löst... Vi vill nu göra ett försök att rädda det, förhoppningsvis finns något i rotväg kvar att bygga vidare på. Det har stått i ett par år och hunnit få en skaplig krona som gav en hel del frukt förra året. Jag undrar nu om trädet klarar sig bättre om man reducerar kronan? Vilket är sämst, att ha en oproportionerligt stor krona som de små rötterna inte orkar föda eller att störa trädet nu när det börjat sätta fart för året?
Hjälp och tips mottages tacksamt!!!

Det kan vara bra att beskära lite av kronan så den blir mer i balans med rotomfånget, men att göra det just den här perioden när trädet är i sin starkaste tillväxt tycker jag inte är så bra. Vänta med att beskära till efter midsommar om du kan.
Bassam

Tack för frågan

Om du vill rädda den , du ska beskära mycket av krona för att skaffa balans mellan krona o rötter, sen du ska plantera den i ny plats som är rik på naturliga gödsel o komposten , och glömmer inte vattnar bra de , du ska göra det nu annars ska du förlora din träd.

H: Bassa
Mimosa
Tack för era svar! Ja det lutar nog åt en snabb flytt av trädet i alla fall, de har troligen inte ätit färdigt. Möjligen blir det någon beskärning av kronan. Sedan rejält med vitlök kring det nya trädet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon