Full version: Inomhusodling.
Northern Lights
Hej!

Nybörjare på det här med att odla. Började i februari med att så frön till tomat, chili och majs. Mest bara för att testa på. smile.gif

Nu har allt blivit mycket större och nu har jag också börjat få lite funderingar på vad jag ska göra med alla plator för att få dom att växa bäst. Främst har jag problem med mina tomat plantor. Har 3 st, varav en är ca: 70 cm hög. Den har en tendes till att rulla in bladen längst upp. Bladen upp till 50 cm är spänstiga, men dom hade en del av samma fenomen tidigare. Jag vattnar varannan dag och ger lite näring varannan dag. Funderar på varför den ser så ledsen ut längst upp? sad.gif

Mina chiliplantor får samma behandling (mindre mängd vatten dock) och ser jättefina ut. Men dom växter grymt långsamt. Ett problem eller har jag förblindat mig p.g.a. tomaterna och majsen. Chilin är 20-25 cm efter samma tid som den stora tomat plantan.

Majsen mår bra och har 5-6 "blad" och är ca: 50 cm. Dom odlades lite senare än tomaterna och chilin. Men hur blir det med pollineringen för dom, vad bör jag tänka på? Och jag vet, majs inomhus... whistling.gif

MVH / Northern Lights
Åsa, mälardalen zon 2
Majs lär du inte få något på inomhus. Majs vindpollineras, vippan i toppen är hanblomman, tussen som sticker ur den lilla blivande kolven i bladvecken är honblomman.

Vilken storlek på krukor har du till tomaterna och chilin? De borde ha vuxit mera ifall du sådde i feb tycker jag.

Att tomater krullar sig i toppen när solen lyser om dagarna är helt normalt.
blomkronan
Krulliga blad i toppen kan oxå betyda ohyra. Har du kollat så du inte har någon ohyra?
Northern Lights
Tack för era svar, Marie och Åsa. Jag uppskattar det! thanks.gif

Jag har ingen ohyra bland dessa plantor, så vitt jag kan se. Har kollat och dubbelkollat. Så det kanske är ett naturligt fenomen då... känns konstigt dock. Hmm...

Chilin står i krukor som är 15 cm höga och liknande i diameter. Men jag la märke till att den jag drev upp i längst i en mindre "såkruka", har växt lika mycket.

Majsen (har också 3 plantor á 50 cm och en a 20 cm) hade jag tänkt låta stå på balkongen lite längre fram. Kan det bli någon pollinering då eller handlar det mest om att det är för få plantor?

Slutligen, ni eller någon annan som råkar ha några tips på några fina plantor, buskar eller träd som man kan ta från växtzon 1 till växtzon 5/6?? g.gif

Åter igen, tack så mycket! smiley_small_hug.gif

MVH / Northern Lights
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon