Jag har köpt en passionsblomma på ICA, den är jättefin men klättrar runt en ring. Vad jag undrar är om den går att liksom veckla ut och linda kring nånting annat, med en roligare form?
Självklart går det. Inhandla bambupinnar och gör en stege för passifloran. Antingen borrar du hål och skruvar i skruv (vilket är det mest hållbara) eller så tar du och lindar snöre alternativt använder ståltråd för stegen. Eller så gör du det enklaste, köper en större kruka och planterar passifloran i och sedan sätter du en inhandlad spaljé, dessa finns i alla möjliga varianter.
Tack för svaret! Jag började försöka lirka upp lite, men änden gick av.. Får göra ett nytt försök. Har du nåt förslag på var man kan hitta snygga spaljéer?
Tja du, det finns ofta i handelsträdgårdar, eller på Blomsterlandet och Plantagen och liknande ställen. Jag brukar fixa till sådant där själv med hjälp av en rejäl dos fantasi
Känns som att det blir att dra till järnaffären och köpa ståltråd för att det ska bli som man vill..
Om du lossar den där bågen från krukkanten och jorden, kan man ganska enkelt dra ur själva bågen ur "slingret". Sen går det mycke lättare att trassla ut den. Följ rankorna från botten och ut.
Biten som gick av, sätter du i ett glas vatten. Den har snart fått nya rötter.
Sussie F-Flower
29-04-2009, 06:57
Jag gick till skogsdungen och tog några små-salixar förrförra veckan. Jag lät två "slanor" möta varandra och flätade ihop kvistarna och fixerade med packtape. Tapen ska bort efter att stöden har torkat till. Gjorde lite olika storlekar.
Nu klättrar alla edulisar så fint...
Oh, det där såg riktigt häftigt ut.. nu blir jag sugen på att göra nått liknande!
MariaS, jättetack för svaret, ska ge mig på den på fredag tänkte jag
blomkronan
29-04-2009, 20:24
CITAT (Sussie F-Flower @ 29-04-2009, 07:57)

Jag gick till skogsdungen och tog några små-salixar förrförra veckan. Jag lät två "slanor" möta varandra och flätade ihop kvistarna och fixerade med packtape. Tapen ska bort efter att stöden har torkat till. Gjorde lite olika storlekar.
Nu klättrar alla edulisar så fint...

Vad fina dom va, riktigt bra idé att göra egna bågar av grenar

, men... va passisarna har växt
(en ska jag få...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.