Joninna
28-04-2009, 19:07
Hej
Tänkte höra om någon kan föreslå bra klätterträd som tål att stå på en skolgård. Skolgården för mellanstadieeleverna där vi bor är urtråkig, och nu vill vi försöka göra om den till något vackrare och lekvänligare.
Är det vackra träd är ju inte det fel heller.
Om det någon som vet var man kan få tag på sådana träd billigast. De måste ju var så "vuxna som möjligt.
Jag skulle vara väldigt tacksam för tips och råd.
Madeleine1
28-04-2009, 20:34
Jag har hört att avenbok passar perfekt som klätterträd. Bra svikt i grenarna vilket gör att de inte går av och så växer grenarna i ett avenbokträd väldigt horisontellt. Superfint!
Jag har ingen aning om var man kan få tag på extra stora storlekar, men kontakta en handelsträdgård eller trädskola där du bor så kan du säkert få hjälp. Ett bra ställe för trädköp är Löta trädskolor strax utanför Eskilstuna, men jag vet ju inte var du befinner dig, så då är det svårt att råda. Har de inte hemma kan de säkert beställa åt dig.
Huggorm
28-04-2009, 21:06
Avenbok är nog ett alldeles utmärkt förslag, men det kommer ta många år innan den är stor nog att klättra i. Där jag gick mellanstadiet hade vi stora hästkastanjer att klättra i, men det var träd som var hundra år gamla
Joninna
28-04-2009, 21:25
En platan vore ju kul, men då handlar det väl om 100 år?
Madeleine1
29-04-2009, 21:18
Haha... 100 år är väl ingenting...
Hassel växer relativt fort och kan vara kul att "klänga i" som flerstammigt. Kan det vara ett alternativ?
Annars är det väl så att träd egentligen inte blir klättervänliga förrän efter tämligen lång tid oavsett vad du väljer, men det kan ju vara trevligt att tänka på framtiden. Om barnbarnen ska ha något ordentligt att klättra i behöver det ju planteras nu...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.