asfalt77
Hej! Jag har fått någon sorts kryp på mitt citrusträd. Finns det någon som känner igen följande beskrivning och vet vad man bäst gör åt det?

De är ganska få och finns främst på ovansidan av bladen. Det finns inget spinn-nät som är så typiskt när man fått spinn. Bladen och resten av plantan ser fina ut, så de verkar inte ha gjort någon större skada än. De lämnar lite spillning på bladen också.

Det ser inte ut som vanliga spinnkvalstret (Tetranychus urticae Koch ?), och inte heller som rött spinn (Panonychus ulmi Koch).. Har googlat runt och försökt hitta vad det är.
Vad kan det vara? Otäckt är det nog i vilket fall, så det blir till att dusha plantan bums.
Några tips på vad man ska göra förutom såpavatten med ev. lite sprit i?

[attachment=33984:dscf3280.jpg][attachment=33987:dscf3287.jpg]
[attachment=33986:dscf3281.jpg][attachment=33985:dscf3275.jpg]

Det är samma sorts kryp på alla bilderna, dock 3 olika individer. De är ca 0,3-0,4mm långa.

Tack på förhand för all info.
Mvh Asfalt.
Azur
Gick igenom alla vanliga ohyreskvalster men det fanns ingenting som såg ut så där. Närmast kom Tetranychus urticae (övervintrade honor är röda), men det är knappast den arten heller.
noora
Kan det inte vara någon sorts rovkvalster då?
Alexander-VG-zon3
skulle gissa på att det är rött spinn du fått, tycker det liknar det mycket. åtminstone någon art av rött spinn.

bekämpas på samma sätt som spinn. dränk växten i 42gradigt vatten i 20-30min. eller duscha av växten med en hård kall stråle eller använda provado plus.

dock hjälper det bara tillfället mot spinn, man måste fixa orsaken.
MariaS
Som flaxss skriver, jag tror också att det är någon variant av spinn.... i tidigt skede.

Att duscha växten är bästa boten mot de flesta ohyror. Det är nog bara sköldlöss som inte påverkas av fukt. Övriga gillar inte fukt i alla fall.

Men krypen är bara ett symptom på att växten inte mår bra. Citrusar är experter på att dra till sig ohyra då. Så här kommer hela registret av frågor:
Har den stått svalt i vinter och fått sin välbehövliga vintervila?
Har du bytt jord och krukstorlek?
Har den fått RÄTT sorts jord?
Vad får den för näring, och i så fall hur ofta?
Får den järntillskott?
asfalt77
Har nu klurat ut vad det är för något kryp tror jag, Panonychus citri, citruskvalster. Hittade det här: http://www.nyttodjur.se/skadevolder/kvalster,-diverse.aspx
Det är väl någon typ av spinn gissar jag.

Till MariaS. Nej, tyvärr har trädet inte mått något vidare, så det är säkert pga det som kvalstren fått fäste.
Den har inte fått någon vintervila, bor i lägenhet och har tyvärr ingen bra plats, men ska försöka ordna något sådant till nästa vinter.
Den har fått större kruka och då fyllde jag bara på med vanlig plantjord.
Jag började ge den citrusnäring (med järn) för någon månad sen.

Sen råkade den nästan torka ut någon gång i vintras också, och då tappade den en massa blad. sad.gif

Det positiva är väl att den har en massa nya blad på gång nu iallafall, så hoppet är inte ute än.

Skulle man kunna vinterförvara en planta i t.ex. ett svalt källarförråd om man sätter dit några lysrör som går på timer? Vad tror ni om det?
Alexander-VG-zon3
CITAT (asfalt77 @ 30-04-2009, 12:10) *
Har nu klurat ut vad det är för något kryp tror jag, Panonychus citri, citruskvalster. Hittade det här: http://www.nyttodjur.se/skadevolder/kvalster,-diverse.aspx
Det är väl någon typ av spinn gissar jag.

Till MariaS. Nej, tyvärr har trädet inte mått något vidare, så det är säkert pga det som kvalstren fått fäste.
Den har inte fått någon vintervila, bor i lägenhet och har tyvärr ingen bra plats, men ska försöka ordna något sådant till nästa vinter.
Den har fått större kruka och då fyllde jag bara på med vanlig plantjord.
Jag började ge den citrusnäring (med järn) för någon månad sen.

Sen råkade den nästan torka ut någon gång i vintras också, och då tappade den en massa blad. sad.gif

Det positiva är väl att den har en massa nya blad på gång nu iallafall, så hoppet är inte ute än.

Skulle man kunna vinterförvara en planta i t.ex. ett svalt källarförråd om man sätter dit några lysrör som går på timer? Vad tror ni om det?

ett annat namn för citruskvalster är rött spinn, rött spinn heter Panonychus spp.

har du balkong ? såfall kan du ha den ute på balkongen från våren till sen hösten (utan att utsätta den för frost). då får den vintervila UTE på hösten-senhösten då kan du sedan placera den inne med extra ljus o vanlig rumstemp, då börjar den oftast att blomma inne lite tidigare. jag kan inte heller ge mina vinter vila ''inne'' utan dom står i en temp på +15c +20c. och jag gör med dom som jag skrev ovan att jag ger dom vila ute och vår inne. det funkar jätte bra och citrusen mår bra också.

MariaS
CITAT (asfalt77 @ 30-04-2009, 13:10) *

Om källarförrådet håller under +8, behöver du inte ens belysning. Däremot behöver den vatten ca 1ggr/månad under den tid den står där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon