Full version: Lammöron
Eva St
Undrar om Lammöron blommar och i så fall hur ser de ut eller är det enbart bladen man får glädjas åt?
Eva St
nilla
Dom blommar - och fint också

lammöron

Gunilla
Eva St
Vad glad jag blir de såg ju helmysiga ut. När blommar de?
Eva St
Betty
Lammöron - Stachys byzantina, blommar i juli - augusti.
Ewa L
Mot mina vanor köpte jag bara på det svenska namnet, ej det vetenskapliga. Fick alltså något som snarare ser ut som ludna elefantöron. Enorma!
Som bakgrund till ex.vis Toppklocka är de jättenfina, men måste dela den varje år antagligen.
nilla
Jag har hittat fullt med små lammöronsplantor i grönsakslandet i sommar. Dom frösår sej mycket glatt. Nu har jag en plätt tillsammans med stormhatt och en grupp intill min Blue Perfume ros - mycket snyggt!

Gunilla
cissi i onsala
Om jag förstått rätt så finns det en sort som blommar och en som inte. Jag har två sorter, en där bladen är större och en där bladen är mindre, en av dem blommar, men vilken kommer jag inte ihåg.
Unn
Om jag minns rätt är det "silver carpet" som inte blommar och är lite lägre
smile.gif Unn
Betty
Du har rätt Unn, Silver carpet är lägre, ca 10 cm. Den blommar mycket sparsamt och funkar bra som marktäckare.
Eva St
Kan undra vilken sort jag har - inte en susning
Eva St
Betty
Eva, du märker på storleken vilken du har. På den "vanliga" blir bladverket 20 - 30 cm högt. Med blomstänglarna blir växten upp till 40 cm. Om du har en Silver carpet så är växten lägre, ca 10 cm hög och den blommar mycket sparsamt.
Eva St
Aha då är det säkert den vanliga jag har så bra.
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon