Idisen
Jag har ett problem. Jag har nyligen planterat en ny grupp penseér på min balkong. Nu är det så att en fågel envisas med att bygga ett bo där. Första natten upptäckte jag att det låg kvistar och skit i blommorna. De rensade jag bort. Andra natten låg där ännu mera skit som dessutom började likna ett bo. Nu har jag rensat bort det med.
Till saken hör den att jag är väldigt fågelrädd och känner mig inte alls bekväm med ett fågelbo på min balkong.. Dessutom sabbar fågeln blommorna.

Hur ska jag bära mig åt för att bli av med min ovälkomna fågel gäst?

Tacksam för alla svar jag kan få!
mieb
Du får göra som jag; näta in balkongen! Jag har den visserligen innätad eftersom jag har katter, men nät kan också vara trevligt att ha klätterväxter i.
Innan jag nätade in balkongen så hade jag ofta påhälsning av måsar så det är mycket trivsammare där nu när man kan sitta och fika ifred utan att vara rädd att måsuslingarna ska komma och norpa någon godbit mitt framför näsan på en!

KURT
Sätt upp ett par fågelholkar som alternativ.
mieb
Eller en rovfågelssiluett.
Idisen
Tack allihopa för svaren..
Inatt flyttade jag krukan till andra sidan balkongen, ner på golvet dessutom.. Men den dumma fågeln tycks ha hittat dit också. Trist. Mina blommor börjar se riktigt fula ut nu. Funderar på att köpa nya och plantera om krukan. Sen får jag väl helt enkelt plocka in krukan om nätterna...

Åsa, mälardalen zon 2
Vindsnurror el vindtunnlar kan också hjälpa mot fåglar på balkong.

http://www.webbpresenten.se/page/ptree/?l=view&id=245

http://www.webbpresenten.se/page/ptree/?l=view&id=281
lissa
Åsas förslag låter funktionellt bra och är dessutom dekorativa, speciellt tuppen..
Ett annat knep som jag har sett är att hänga upp gamla CD skivor, inte så snygtt kanske, men du kan ju ta in dom på dagen eftersom fågeln tydligen bara kommer på natten...
Kurts förslag låter också bra... Konstigt, du vill inte ha fåglar, men du har fått, jag vill ha, men dom hittar inte hit rolleyes.gif
TheLan
Om det bara är en kruka som den envisa fågeln har blivit förtjust i kan du ju testa med att göra en tratt av nät tex höns nät som du sätter över krukan på kvällen. Ett lättare och kanske billigare alternativ om du inte vill köpa en hel rulle höns nät är att IKEA har kupor i nät som man sätter över tex kakfat. Palla upp kupan så den vilar på något så inte blommorna blir ännu mer mosade. Vet ju inte hur stor krukan är så det är lite svårt att svara på vad som skulle fungera. confused.gif men i alla fall några tips som kanske fungerar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon