Mossa
Hej

jag har impuls köpt vad jag förstå en Japansk Lönn namn: Acer Palm Oridoro-Nishiki,
information övrigt saknades
Nu vill jag fråga om detta sort klarar att plantera till trädgård och låta den stå ute
över vinter eller måste man har det i krukan och tag de inomhus.

Den ser ut som buske, hur högt blid den ?

vilken jord är lämpligaste ?

snälla nån, hjälp mig sweatingbullets.gif
Mossa
CITAT (Mossa @ 29-04-2009, 09:18) *
Hej

jag har impuls köpt vad jag förstå en Japansk Lönn namn: Acer Palm Oridoro-Nishiki,
information övrigt saknades
Nu vill jag fråga om detta sort klarar att plantera till trädgård och låta den stå ute
över vinter eller måste man har det i krukan och tag de inomhus.

Den ser ut som buske, hur högt blid den ?

vilken jord är lämpligaste ?

snälla nån, hjälp mig sweatingbullets.gif

Planteras till Ekerö Stockholm
Åsa, mälardalen zon 2
Lönnar har man utomhus inte inomhus, denna sort blir runt 3 m hög enligt Rångedala, variegerad. Härdig till runt zon 2-3. (bor man i kallare zon kan man ha den i kruka och sedan ställa den mörkt + kallt (runt nollgradigt) under vintern). Trivs i sol-halvskugga, jorden ska gärna vara lätt, mullrik, väldränerad, fuktig (de brukar ha ytligt rotsystem och gillar inte torka) + gärna lite lägre pH. Gillar inte blåsiga och utsatta lägen.

Mossa
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-04-2009, 09:40) *
Lönnar har man utomhus inte inomhus, denna sort blir runt 3 m hög enligt Rångedala, variegerad. Härdig till runt zon 2-3. (bor man i kallare zon kan man ha den i kruka och sedan ställa den mörkt + kallt (runt nollgradigt) under vintern). Trivs i sol-halvskugga, jorden ska gärna vara lätt, mullrik, väldränerad, fuktig (de brukar ha ytligt rotsystem och gillar inte torka) + gärna lite lägre pH. Gillar inte blåsiga och utsatta lägen.

Tack Åsa thanks.gif

Vi är nu husbyggare, men gammalt trädgård. jag har inte mycket kunskap om
växter eller växthållande och tyvärr känner inte

vilken Zon vi ligger på Ekerö Stockholm

Jag vill gärna lära mig, p.g.a. husbygge har inte heller haft tid att läsa mycket
jag är så invigt att köpa växter och vara i trädgård och plantera, plantera

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon