Hej,
Nu tänker jag bygga en pergola. Solen gassar rätt rejält på platsen. Växter kommer så småningom att bilda ett skuggande tak. Men hur skapa en flexiblen o vacker vägg i pergolans framkant? Se bilagd skiss.
Ja, och gärna också tips på vackra pergola-lösningar i gammal stil.
TACK!!!!
ingrids
29-04-2009, 10:11
En fundering - går det att göra vikväggar som ser ut som fönsterluckor fast större? Jag är rätt säker på att jag har sett något liknande utomlands, snedställda lameller i ramar som endera öppnas som dörrar eller viks.
Ingrids - det är en jättebra idé!!!!
Tänkte inte i de banorna, men nu ser jag ju att det kan bli jättebra! Vikbara vore ju toppen... Ungefär som fönsterluckorna på varmare breddgrader... Vore ju bra med någon bild/ritning på dörrvariant ifall någon har en sådan att visa/tipsa om...
Nu har jag funderat vidare... Dörrar blir kanske lite väl mycket för denna enkla konstruktion och egentligen behöver jag endast solskydd på den övre delen av "väggen". Dock, inspirerad av snedställda lameller på de där dörrarna... kanske:
Löstagbara och justerbara ribbor, som likt en persienn går att vinkla så att det blir mer eller mindre ljusgenomsläpp. Kanske tre lägen: Ribban ligger plant liggande (stort ljusgenomsläpp), plant stående (minimalt ljusgenomsläpp) samt ett vinklat mellanläge. Varje ribba ska enkelt gå att haka av och sättas dit. Tror ni detta är bra/möjligt. Hur lösa konstruktionen?
Se försök till ritning...
ingrids
30-04-2009, 08:58
Kan du inte bygga som en kort träpersienn i så fall, går både att vinkla och hissa. Det finns ju jättebreda träpersienner så snör och eventuellt ribbmaterial borde gå att få tag på på en persiennfabrik (finns fler i Sverige an man kan tro).
Jodå, persienn vore nog det enklaste och mest självklara. Ska undersöka det vidare.... Men blev ändå lite sugen att se om det kan finnas möjligheter utan snören etc och där ribborna är fristående fastsatta i pelarna med något som gör att varje ribba kan regleras i ex vis tre lägen (och dessutom sättas dit/tas bort rätt enkelt). Bredden på ribborna tänker jag ska vara samma som bredden på pelarna. Hm, frågan är om detta går att lösa?
(Ja, jag är - som ni säkert förstår - inte alls hemma i byggkonstruktionernas underbara värld...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.