fredde12
29-04-2009, 10:06
Vi har en skogstomt(grovplanerad), ni vet rötter, sten, lite vass, blandade skogsväxter. Känns som ett evighetsjobb att rycka upp och kratta hela tomten så det slog mig att man kanska kan lägga markduk över de svåraste ställerna och matjord ovanpå.
Någon som gjort så?
Eller påverkar det dränering kanske?
Kan det även vara så att duken hindrar gräsrötterna att växa sig ner i jorden?
Jag har testat och det funkar alldeles utmärkt. Det räcker med 5-10cm matjord på markduken
fredde12
29-04-2009, 11:06
Okej, vilken duk använde du?
Och hur länge sen är det du sådde? underlag?
Många frågor..
Vi flyttade in i vårt nybyggda hus för 5½ år sedan, gammal sjöbotten/åkermark. Underlaget var urtungt ditforslat "fylle",massor med stora stenbumlingar, lera ca 2 dm ner i backen...... Vi prövade att köra igenom med en stor hyrd jordfräs men vi gav upp. Vi var helt säkra på att aldrig kunna så gräs direkt. Men så läste jag lite på nätet och i böcker och gjorde så här: Köpte riktig geotextil (vit) på byggvaruhandeln som jag grundade med, lade sedan på ett 5cm tjockt lager ganska dålig jord ( vi har ändå redan åkerfräken, åkertistel och kvickrot långt ner i backen). Sådde gräs (god kvalitet, långsamväxande och friskt) och vattnade. Vattningen slipper man om man sår på hösten istället för på våren men vi hade inte ro att vänta.... Vi gjorde denna "manöver" på ca 1/5 av tomten, resten sådde vi direkt på fyllnadsmassorna efter att ha krattat och tagit bort de största stenarna. Redan efter 1 år syntes ingen skillnad alls. Gräset växer kanonbra. Även grannarna är imponerade av vår billiga och enkla lösning. De fyllde upp med 20 cm matjord innan de sådde. Vår gräsmatta är friskast och grönast.
fredde12
29-04-2009, 11:40
Markduk ska vi investera!
Tack för svaret.
pollenper
05-05-2009, 20:06
Spontan fråga.
Varför inte tidningar som isolering, enligt pallkrageodlarna verkar de hålla något år eller två och då är ju ogräset dött, sen kan rötterna gå ner så långt de vill?
fredde12
12-05-2009, 08:42
Ja det hade säkert funkat också man har ju rätt mycket pappersåtervinning där hemma. Men, hur ska man få pappret att ligga kvar när det blåser... funkar på mindre ytor... Sen ska det vara dränerande så ytvattnet rinner igenom.
Om man köper presentpappers-rullar och lägger ut... nä! oj vad jag svävade ut.. hehe
Källtorpet L&T
18-05-2009, 10:23
jag får inte in i min trånga skalle varför man överhuvudtaget ska lägga duk under en gräsmatta.
det låter som ett sätt att kasta bort en massa pengar.
grovplanera massorna med grävmaskin, lägg på 5-10 cm gräsmattejord, gärna på hösten så att det får "sätta sig" av tjälen.
jämna till med hjälp av en armeringsmatta som man släpar runt, så frö och vattna noga.
har man bråttom och inte vill vänta på tjälen så kan man vattna ner jorden, det brukar göra susen.
är det sedan så det blir ojämnheter så är det bara att dressa gräsmattan med finkornig sand, t ex. 0-2 eller 0-4.
jag gjorde om min gräsmatta för ett par år sedan, fräste med en traktordriven jordfräs sen slätade jag till det med en I-balk 100x50 mm som var 2,5 meter bred som jag drog efter åkgräsklipparen.
den sommaren regnade det i princip hela sommaren så den blev "nervattnad" ordentligt, sådde gräsfrö första veckan i september och den ser riktigt fin ut.
nu är det dax att dressa den, det har blivit en del ojämnheter efter 2 vintrar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.