Full version: Clematis montana
octachoron
Jag var på Plantagen i går och såg att de sålde Clematis Montana (Rubens?).
Då var jag väldigt förvånad eftersom jag bor i zon 4 och enligt vad jag förstått så är montana bara härdig upp till zon 2 i Sverige?
Är plantagen väldigt optimistiska när det gäller klimatzoner eller har man funnit att montana klarar ett nordligare klimat?
Finn Klematis
CITAT (octachoron @ 29-04-2009, 11:40) *
Jag var på Plantagen i går och såg att de sålde Clematis Montana (Rubens?).
Då var jag väldigt förvånad eftersom jag bor i zon 4 och enligt vad jag förstått så är montana bara härdig upp till zon 2 i Sverige?
Är plantagen väldigt optimistiska när det gäller klimatzoner eller har man funnit att montana klarar ett nordligare klimat?

Hej!

Nej! skyddade lägen i södra Sverige.

Mvh.
Finn
ingrids
Kollade Plantagens hemsida, de anger H4 på Montana och länken går till zonkartan så jag tolkar det som att de menar att den ska funka i zon 4. Förlorade ytterligare respekt för den kedjan ...
Finn Klematis
CITAT (ingrids @ 29-04-2009, 12:58) *
Kollade Plantagens hemsida, de anger H4 på Montana och länken går till zonkartan så jag tolkar det som att de menar att den ska funka i zon 4. Förlorade ytterligare respekt för den kedjan ...

Hej!

Den överlever i zon 4, men den fryser ner, och då den bara blommar på
flerårsved får man inga blommor. Den kommer troget varje vår, men utan
blommor är den inte värd att odla.

Mvh.
Finn
ingrids
Jo, men det är ju just det - seriösa zonangivelser räknar ju in att växten ska kunna eller hinna blomma i zonen. Plantagen gör felet att de bara räknar överlever. T.ex. Silverax räknas inte som härdigt här i zon 5 eftersom man inte räknar att det lyckas hinna blomma särskilt många år. Det odlas ändå för bladen och för att man kan ha tur.
octachoron
CITAT (ingrids @ 29-04-2009, 12:58) *
Kollade Plantagens hemsida, de anger H4 på Montana och länken går till zonkartan så jag tolkar det som att de menar att den ska funka i zon 4.

Det finns tydligen också EU-växtzoner som också kan anges med t ex H4. Jag hittade en definition av dem på clematisinfo
Vet dock inte hur pass använda de är.

Tack för Montanainformationen, visste inte att rotsystemet hos den skulle överleva här uppe.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon