|
Nu skrivs det ju hej vilt om Svininfluensan och man undrar hur orolig man ska va  alla tar upp det i media men ingen skriver om symtomen ,vad händer när man drabbas ?Vet när fågelinfluensan härgade i asien då skrevs det över allt om den och togs upp i radio och Tv och skrämde vetet ur folk,katter kunde drabbas för de tog fåglar osv och därmed kunde de smitta människor ,fanns dom som avlivade sina katter!helt i onödan.Man undrar just hur rädd man ska vara ,kanske bäst att ta det med en nypa salt  Eller vad tror ni ? Mvh Motti
linda84
29-04-2009, 10:53
ja du de där är ju en debatt man kan hålla på med hur länge som helst.
jag för min del va inte särskilt orolig varken för mina katter eller min egen skull när de va fågelinfluensan på agendan. Å jag kan nog inte påstå att ja känner mig särskilt orolig över den här vågen heller. Detta verkar ju dessutom inte vara något som är "luftburet" utan verkar smitta mest från folk till folk. Vad jag har förstått så visarden sig i princip som "vanlig" influensa fast snäppet allvarligare och mer aggresiv.
Jag tror inte ja kommer vidta några speciella åtgärder för egen del, möjligen kanske va lite nogrannare med min egen hygien (tvättning av händer efter utomhusbesök o.s.v) å så hålla mig lite mer borta från hostande personer på stan.
Jag tror vi ska ta de lite lugnt. Panik gör det hela bara ännu värre
Jag har inte fått klart för mig hur farlig den egentligen är? Är den dödligare än vanlig influensa eller är det bara en ny influensa?
Visst, hundra personer har dött i Mexiko, men varje vanlig influensaepidemi här i sverige dödar fler än så.
linda84
29-04-2009, 11:50
CITAT (Azur @ 29-04-2009, 12:09)  Jag har inte fått klart för mig hur farlig den egentligen är? Är den dödligare än vanlig influensa eller är det bara en ny influensa?
Visst, hundra personer har dött i Mexiko, men varje vanlig influensaepidemi här i sverige dödar fler än så. jag läste i tidningen här idag (örebro) att det är vist totalt 79 st fall som är bekräftade (å detta är runtom i hela världen) Det finns tusentals misstänkta men vist bara 26 bekräftade i mexico oxå. varav 7 har lett till döden. så jag tror inte vi behöver känna att den är så mycket farligare än en vanlig influensa som du skrev dör ju många svaga av den oxå.
Aqvakul
29-04-2009, 11:54
Troligen är det en "storm i ett vattenglas". Men WHO måste ta det potentiella hotet på allvar. Problemet är att man har väldigt dålig koll på läget i Mexico. Man har väntat väldigt länge utan att agera och vet nu inte riktigt vilka influensastammar det handlar om eller vilka som insjuknat och ev. dött av vad.
Myosotis
29-04-2009, 12:12
Jag vet inget om svininfluensan men läste på en del om fågelinfluensan eftersom jag har höns. Då var det bara medierna som spred panik, det fanns ingen som helst anledning att vara orolig varken för sig själv, sina höns eller katter (möjligen om hönsen hade delat hus med ankor som i sin tur haft kontakt med vildänder). Därför tror jag att det är samma sak nu, medierna kastar sig som gamar över sånt här. Man ska ta det med en STOR nypa salt och fortsätta sitt liv som vanligt.
Det är ju en "vanlig" influensa, men med högre dödlighet. Och framförallt så dör inte bara äldre och personer med svagt immunförsvar, utan i stor utsträckning unga personer, alltså precis samma förlopp som Spanska sjukan. Med tanke på hur många som redan har smittats, så kan vi vara ganska säkra på att det kommer att komma fall även i Sverige. Till skillnad mot fågelinfluensan, som inte spred sig mellan människor, och inte heller infekterade i människor i någon högre grad, om man inte var i lång kontakt med smittade fåglar, så smittar denna influensa som traditionella influensor.
*Ulrica*
29-04-2009, 12:34
Igår på nyheterna sa de att det är 2000 personer i Sverige som dör varje år av vår "vanliga" influensa, så den är ju ganska dödlig den också, särskilt för äldre, sjuka och små barn. Det gav lite perspektiv tycker jag. Men jag kommer att följa nyheterna (inte skvallerpressen) noga i denna frågan.
Meriona
29-04-2009, 12:41
Jag har ju bokat en resa till Mexico så jag hoppas att det rensar ordentligt nu snabbt så att allt är OK igen när jag ska dit till jul. :devil:ms
Aqvakul
29-04-2009, 13:53
CITAT (Meriona @ 29-04-2009, 13:41)  Jag har ju bokat en resa till Mexico så jag hoppas att det rensar ordentligt nu snabbt så att allt är OK igen när jag ska dit till jul. :devil:ms sånt här brukar blåsa över på ett halvår....
Meriona
29-04-2009, 14:09
Ja det hoppas jag med.  Man vill ju inte blir sjuk själv och inte vill man dra hit nåt heller och smitta sina vänner.
Myosotis
29-04-2009, 14:11
CITAT (Meriona @ 29-04-2009, 15:09)  Ja det hoppas jag med.  Man vill ju inte blir sjuk själv och inte vill man dra hit nåt heller och smitta sina vänner. Du får inte vara med i hemliga påskharen till jul om du tänker skicka virus!!
Meriona
29-04-2009, 19:12
Nej jag lovar!  Så du vill inte heller att jag kommer och kramar dig och hönorna runt trettonhelgen då?
Är man en stark helt frisk människa så är nog risken att drabbas mindre och större chans att klara sig i från .
CITAT (Motti @ 30-04-2009, 13:59)  Är man en stark helt frisk människa så är nog risken att drabbas mindre och större chans att klara sig i från . "De flesta av de döda var mellan 20 och 50 år gamla och i övrigt helt friska" http://sv.wikipedia.org/wiki/Svininfluensa...-utbrottet_2009
Nä !  men va hemskt.Ja jag är väl en av dom som skulle stryka med om jag fick det med min infektionsastma  trodde det var sjuka och svaga som låg värst till!
Dito Verde
30-04-2009, 15:47
CITAT (KURT @ 30-04-2009, 14:38)  "De flesta av de döda var mellan 20 och 50 år gamla och i övrigt helt friska" http://sv.wikipedia.org/wiki/Svininfluensa...-utbrottet_2009Nu är ju inte detta den mest tillförlitliga källan. Det kan förvisso gälla de 7 verifierade fallen men för det stora flertalet döda finns ingen information om ålder eller status. Om de flesta av de 7 verifierade fallen var mellan 20 och 50 år gamla och för övrigt friska så kan det betyda att 4 var det. Det är nog bättre att titta på de fallen utanför Mexico och se hur sjuka de har blivit. Rapporteringen känns mera detaljerad och korrekt för dem. Då tycks det vara en relativt mild form av influensa.
Men dessa iakttagelser stämmer också mycket bra med spanska sjukan 1918, då var hälften av de döda just unga och i övrigt friska personer i åldern 20-40 år. http://virus.stanford.edu/uda/http://en.wikipedia.org/wiki/1918_flu_pandemic
Red Top
30-04-2009, 19:44
I stället för att lyssna på och läsa nyheter från mer eller mindre tillförlitliga organ, föreslår jag, att den som är intresserad, följer informationen på SMI:s, Smittskyddsinstitutet, hemsida. Smittskyddsinstitutet
Danne031
30-04-2009, 19:57
Men hallå! Har ingen sett filmen "I am legend"? Det börjar ju likadant! Vi är dömda!!
Dito Verde
30-04-2009, 22:53
CITAT (KURT @ 30-04-2009, 19:09)  Men dessa iakttagelser stämmer också mycket bra med spanska sjukan 1918, då var hälften av de döda just unga och i övrigt friska personer i åldern 20-40 år. http://virus.stanford.edu/uda/http://en.wikipedia.org/wiki/1918_flu_pandemicDet finns vissa likheter och det är därför beredskapen är hög. Det som är anmärkningsvärt här och nu är att 1. Viruset är nytt (eller har en ny form/kombination) 2. Epidemin debuterar vid en ovanlig tid "off season". De stora pandemierna som spanska sjukan och asiaten började på samma sätt. Alltså inte som vanlig influensa vintertid. Spanskan började också med en mild variant. Det kan hända att viruset, när det gått några varv i olika människokroppar ändrar sig och blir mer aggressiva. Skall man jämföra med spanskan så kommer en allvarligare variant till hösten. Men det kan ingen veta. Ingen kan se in i framtiden. det kanske inte alls blir någon mer spridning. Då när spanska sjukan gick dog de flesta i ett sent stadie. Kanske dog de av en följdsjukdom som bakteriell lunginflammation. Då var inte penicillin uppfunnet. Vi är i ett bättre läge idag men visst ska man vara ödmjuk inför dessa våra minsta fiende. CITAT (Red Top @ 30-04-2009, 20:44)  I stället för att lyssna på och läsa nyheter från mer eller mindre tillförlitliga organ, föreslår jag, att den som är intresserad, följer informationen på SMI:s, Smittskyddsinstitutet, hemsida. SmittskyddsinstitutetBra. det är den bästa sidan att följa. edit: ändrar lite formuleringar
Meriona
01-05-2009, 20:14
Sen är det ju bara att konstatera att de dödsfall som inträffat har kommit i fattiga länder där människor redan är försvagade och lever oerhört förtätat. Jag är inte oroliga alls!  CITAT (Meriona @ 01-05-2009, 21:13)  Sen är det ju bara att konstatera att de dödsfall som inträffat har kommit i fattiga länder där människor redan är försvagade och lever oerhört förtätat. Jag är inte oroliga alls!  Jag ska resa dit oavsett, så länge inte UD säger annorledes....
andersen
20-07-2009, 12:31
Tycker att det börjar och bli mera oroligt,och frågorna som handlar om vilka som skall vaccineras är oklara tycker jag, sedan är ju frågan om det hjälper att vaccinera. Just nu kämpar en 22åring för sitt liv.
Lady Hamilton
20-07-2009, 12:39
Här i Västernorrland har man tagit beslut om att köpa in vaccin till hela befolkningen. Sedan om alla vill vaccinera sig eller inte, det får man se. Men för mig känns det självklart att vaccinera mig (Vaccinationen innebär en spruta med 2 veckors mellanrum= 2 sprtor)
Maggan H
20-07-2009, 14:42
CITAT (Lady Hamilton @ 20-07-2009, 13:39)  Här i Västernorrland har man tagit beslut om att köpa in vaccin till hela befolkningen. Sedan om alla vill vaccinera sig eller inte, det får man se. Men för mig känns det självklart att vaccinera mig (Vaccinationen innebär en spruta med 2 veckors mellanrum= 2 sprtor) Givetvis måste vi vaccinera oss, jag tror att detta kommer att slå ut en stor del av befolkningen. Inte så vi dör men blir sjuka. Jag jobbar i en skola så det finns inget alternativ för min del. (Tycker jag själv!)
Jag kommer att vaccinera mig eftersom jag garanterat kommer att få ta hand om influensasjuka människor om det blir spridning på den. Då känns det inte så lämpligt att dra hem smitta till småttingarna hemma.
Huggorm
20-07-2009, 16:51
Jag kommer inte att vaccinera mig, influensa har jag överlevt förr. Risken att bli ett av dom svåra fallen är väll ett på flera hundra, och lite större risk får det allt vara för att jag skall utsätta mig för två sprutor
CITAT (Huggorm @ 20-07-2009, 17:51)  Jag kommer inte att vaccinera mig, influensa har jag överlevt förr. Risken att bli ett av dom svåra fallen är väll ett på flera hundra, och lite större risk får det allt vara för att jag skall utsätta mig för två sprutor  Det är lite trist att så många verkar ha just det här resonemanget. Om för många tänker så kommer både sjukvård och mycket annat att drabbas hårt. Det är inte bara för att man inte ska bli sjuk man vaccinerar sig utan för att sverige ska fortsätta rulla på. Alla som jobbar inom vården vet hur besvärligt det kan vara med magsjuka när både personal och patienter blir sjuka samtidigt och det nästan inte fungerar.
Huggorm
20-07-2009, 17:20
CITAT (bejron @ 20-07-2009, 18:01)  Det är lite trist att så många verkar ha just det här resonemanget. Om för många tänker så kommer både sjukvård och mycket annat att drabbas hårt. Det är inte bara för att man inte ska bli sjuk man vaccinerar sig utan för att sverige ska fortsätta rulla på. Alla som jobbar inom vården vet hur besvärligt det kan vara med magsjuka när både personal och patienter blir sjuka samtidigt och det nästan inte fungerar. Något som kommer stoppa upp vården något helt fruktansvärt är just vaccineringen. Det kommer krävas enorma insatser för att vaccinera 9 miljoner människor två gånger. Fruktansvärt dyrt blir det också, och det är en kostnad som ingen är beredd att ta, eller har dom bestämt än vem som skall betala alla miljarder som det kommer kosta?
Gossen Ruda
20-07-2009, 17:24
Det lite märkliga är att om staten eller landstinget går in och betalar det mesta blir det ändå vi alla som betalar.
Huggorm
20-07-2009, 17:26
För övrigt har dom inte fått till något vaccin som fungerar ännu, och aldrig i livet att jag tänker agera provdocka för en medicin till en sjukdom som man med största säkerhet ändå kommer att överleva
Danne031
20-07-2009, 18:21
Det som är vansinnigt är att man inte forskat tillräckligt på biverkningarna ännu, det är ingen som vet vilka som är vanligast och mindre vanliga, dessutom när så många människor vaccinerar sig ökar det markant fallen av mindre vanliga biverkningar.
Meriona
20-07-2009, 19:01
Vanligt influensavaccin ska man tydligen inte ta om man har remautiska sjukdomar eftersom det påverkar förloppet, fick jag höra i höstas när vi skulle vaccinera oss, det måste väl vara samma med detta? Däremot frågade hon inte mig, så jag fick vaccinet trots att jag har artros, knasigt. Så jag är lite osäker på hur det blir med vaccination. Men får jag så ska jag ta.
Jag kommer INTE att vaccinera mig, av den anledningen att när jag gjorde det sist, så blev jag så sjuk av själva vaccinet först, att det krävdes 2 veckors sjukhusvård. Sen fick jag influensan i alla fall! Dessutom är ju detta ett obeprövat vaccin, som de inte ens vet om det hjälper!? och det endast för befolkningen över 18år...
Nej, jag står nog över. REnt statistiskt lär jag nog inte bli så sjuk i alla fall, om jag ens får den...
Myosotis
20-07-2009, 19:44
Som med fågelinfluensan tror jag att medierna överdriver hotet. Jag tänker i nuläget inte vaccinera mig. Lyssnade på nyheterna på radion tidigare idag. Först sa de att 600 brandmän skulle sägas upp, då kommer det inte finnas ett fungerande brandförsvar, de får inte lov att rökdyka om de är för få osv. Sedan pratade de om svininfluensahysterin, det var en sådan kontrast så det var verkligen tänkvärt. Vad kostar inte det?! Risken att det börjar brinna är nog större än att bli smittad, men brandrisken är gammal och tråkig för media, mycket roligare då att sprida panik om nya sjukdomar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|