Full version: Placering av fuchsia?
Trädgårds-Iris
Jag har köpt mitt loivs första fuchsia och nu funderar på vart jag kan placera den. Jag har bara balkong, så alternativen är antingen full sol ca 6 timmar och därefter skugga eller hel skugga hela dagen. Vad är bäst? Skulle helst vilja ha den mot balkongräcket och då blir det bara skugga, klarar den det?
Betty
Jadå det klarar den, Fuchcia trivs bättre i skuggigare lägen än i full sol.
blomkronan
Det trivs bäst i skugga smile.gif Det är en "Ruskväder växt" Den tycker om en "dålig" sommar, så sätt den INTE i sol. Vattna heller inte för mycket den tycker inte om att stå blött. Vilken sort har du köpt? En hängande eller en uppåtstående? Är det en liten eller stor?
Liten vill bli toppad, så den grenar sig och blir buskig, den blommar på nya skotten efter 6-8 veckor. Är den stor har dom redan toppat den, kanske? då kan du låta den vara, du ser det på att den redan grenat sig bra.
(Vissa sorter förgrenar sig själva)
Trädgårds-Iris
Tack för tipsen! Tyvärr har namnet försvunnit, men den är inte hängande. Den har tre uppåtväxande stammar, varav en har skjutit iväg och blivit dubbelt så lång som de andra. Då testar jag att toppa det längsta skottet. Plantan är än så länge väldigt liten men har redan blomknoppar, borde jag toppa bort knopparna tro?
blomkronan
Du kan klippa strax ovanför ett bladpar, vid varje bladpar finns det nya skott, är den en liten planta klipp ner den ordentligt... det du klipper av, kan du sätta i vatten som rotar sig snabbt och sen plantera ner dom i samma kruka, så den blir kraftigare. Fuchsior klara av att blir klippta... du kan klippa hur mycket du vill... den bara blir större av det smile.gif Sluta klippa 6-8 veckor innan du vill ha blom smile.gif

Där du vill att den ska grena sig klipper du, ju längre ner du klipper, ju kraftigare blir den smile.gif

Edit: Glömde säga att Fuchsior är ju ett träd/buske... så om du vill så kan du övervintra den och då blir den vedartad i stammen.
netaave
Blomknopparna ska nog bort i det här läget bättre växten får använda sin kraft till att växa nu.
Själv är jag lite fuchsiafreak, kan ha hur många som helst om jag bara hade plats. biggrin.gif
Wilmer
Ååå, mina sticklingar har börjat knoppa.... Vill inte ta bort!!

Ps. Använd det du klipper bort till ny stickling tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon