linda84
29-04-2009, 11:17
Jag fick ett tips från en arbetskompis för ungefär en månad sedan och åkte dit och köpte 2 små plantor. Och små va nog rätta ordet måste jag säga, men å andra sidan gav jag 9.90:- /st för dom så vad kan man vänta sig!?
Sedan funderade ja på hur ja skulle göra me dom sedan? Dom stod nog i sina jordklumpar i 2 veckor innan ja lyckades få hem jord och något att placera dom i. Då jag just nu bor hemma hos mina föräldrar och vid mitt hus inte har den blekaste aning om var ja ville ha rosorna bestämde jag mig för att tillsvidare sätta dom i krukor (som fick bli lite högre papperskorgar från ikea i brist på annat)
Så jag planterade dom med "ympknölen" så långt under jordytan ja kunde (ca 10 cm) och nu sticker bara två små pinnar upp i varje kruka. Några små blad har komit fram faktiskt, men nu undrar jag vad jag kan förvänta mig av mina rosor i år och hur jag ska ta hand om dom i fortsättningen. Klarar dom t.ex att stå i krukor till nästa år? Å vill dom isf stå inne eller ute över vintern?
tacksam för alla hjälp och tips
Lidl rosor kan vara vad som helst men troligen klena rabatt rosor så om dom kan övervintra i krukor är väl inte så troligt om du inte bor i zon 1, annars kan du övervintra krukorna svalt i garaget. Oftast finns inga namn eller så stämmer det dåligt. Se det som ett sommarnöje, bra jord och näring så blommar dom säkert hela säsongen, så billiga spelar det ju ingen roll om det inte blir mer heller.
Om du letar här bland äldre trådar finns det skrivet om dessa Lidl rosor.
ribbeck
29-04-2009, 21:39
Mina Lidl rosor (köpta våren 2007) har nu klarat två vintrar utan problem. För säkerhets skull satte jag dom ganska så djupt och kupade ordentligt.
linda84
04-05-2009, 08:47
oki doki...
som skrevs så me tanke hur billiga dom va så spelar saker å ting mindre roll hur de går men de vore ju kul å se vilken färg dom får

.
sen får vi se ... beroende på hur mycke ja gillar dom får vi se om ja riskerar att ta dö på dom i vinter eller om dom får hamna inne i svalgarderoben ;P.
tack för tipsen iaf
lemonie
05-05-2009, 12:26
tjo!
Min svärmor köpte oxå en lidl-ros som skulle vara orangegulrödflammig (typ) och inte speciellt härdig men den har stått ute i kruka två vintrar och har inte frusit alls! Vilket inte är så konstigt, eftersom det visade sig vara någon sorts vildros med rödlila grenar och enkla ljusröda blommor. Att så kan det gå.. Men den är fin med de blommor den har, fastän det inte var den sorten det skulle vara!
Chamomille
21-05-2009, 08:43
Hur har det gått med era rosor från Lidl? Jag trodde min var tvärdöd men nu har det kommit ett litet skott på 1 cm längst ner på en gren
strandskatan
22-05-2009, 17:43
Med mina Lidl-rosor går det alldeles utmärkt! Högsta ("Chrysler imperial" klätterros) är drygt 70 cm hög och har blomknopp, en "Sutters Gold" har också fått en blomknopp, ska bli spännande att se vad det blir av dem...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.