Full version: Anlägga thuja häck
orm_micke
Ska till V.28 få hem 300st krukodlade thujor som ska sättas som häck.
* Det kommer att hyras en minigrävare för att gräva ur ett riktigt ordentligt dike.
* Vi kommer att sätta dom med 40cm avstånd.
* Matjord kommer att köpas på lastbil.
* Hästgödsel kommer att blandas med jorden.
* Det kommer att grävas ner en "svettslang" från willab utmed hela häcken.
* Jorden kommer att täckas med täckbark.

Ska vi lägga markduk mellan jord/täckbark?
Är det något mer än vattningen man bör tänka på?

Tacksam för svar!!
Bonitas
CITAT (orm_micke @ 29-04-2009, 13:11) *
Ska till V.28 få hem 300st krukodlade thujor som ska sättas som häck.
* Det kommer att hyras en minigrävare för att gräva ur ett riktigt ordentligt dike.
* Vi kommer att sätta dom med 40cm avstånd.
* Matjord kommer att köpas på lastbil.
* Hästgödsel kommer att blandas med jorden.
* Det kommer att grävas ner en "svettslang" från willab utmed hela häcken.
* Jorden kommer att täckas med täckbark.

Ska vi lägga markduk mellan jord/täckbark?
Är det något mer än vattningen man bör tänka på?

Tacksam för svar!!

Låter intressant och känner igen mig. Vi får den 15 maj hem 235 krukodlade thujor som skall sättas som häck. har också hyrt en minigrävare för att få ett ordentligt dike. Vi kommer att använda den befintliga jorden och blanda den med kompostjord (köpa en kärra). Har hört att thujan inte ska gödslas i för mycket? Vi kommer nog inte att gräva ner en svettslang, utan se till att vattna 2-3 gånger i veckan och då ordenligt! Har läst att man inte behöver vattna lika kraftigt efter 2 år. För då ska man ha vattnat så pass mycket så att thujan har fått starka rötter som kan leta efter vatten själv. Har själv funderat på detdär med täckbark, men om man ska gödsla nästa år så måste man ju gräva bort all täckbark? Låter jobbigt! tongue.gif
orm_micke
Vi är nog tvungna att ha svettslang då vi är väldigt dåliga på att vattna =/
Sedan har vi sett hur ett par bekantas thujahäck vart när dom inte vattnade den ordentligt.

Men det där med om man ska gödsla eller inte vore ju bra att få svar på!?
Lilla Sibirien
Hej
Jag tycker att 40 cm mellan varje planta låter väldigt tätt, om jag minns rätt så hade jag 60 cm mellan varje planta och jag tror att jag skulle kunna rekomendera 70 cm (gäller Brabanten).

Då jag planterade min häck köpte jag billig jord som blandades med min "fina" lerjord, därefter täckte jag med täckbark köpt på påse. Den täckningen höll första året, därefter hade den brunnit bort. Sedan täckte jag med marsvinsspån. Nu täcker jag med vad jag har, löv, klipp från häcken osv.

Bilder från vår häck som planterades 2002.
http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...&album=2083
Här finns sedan gammalt fin lerjord (näringsrik) men den behöver ha mera humus och då duger det att köpa billig jord, men det gäller för min jord. Första och andra året gödslades häcken med gödsel för barrväxter, om det var nödvändigt vet jag inte, kanske att den skulle ha växt lika bra ändå.

Nu varken gödslas eller vattnas den mera, men alla vår och försommrar är det lika torrt här.
Lycka till med din plantering.
Bonitas
CITAT (Lilla Sibirien @ 29-04-2009, 18:46) *
Hej
Jag tycker att 40 cm mellan varje planta låter väldigt tätt, om jag minns rätt så hade jag 60 cm mellan varje planta och jag tror att jag skulle kunna rekomendera 70 cm (gäller Brabanten).

Då jag planterade min häck köpte jag billig jord som blandades med min "fina" lerjord, därefter täckte jag med täckbark köpt på påse. Den täckningen höll första året, därefter hade den brunnit bort. Sedan täckte jag med marsvinsspån. Nu täcker jag med vad jag har, löv, klipp från häcken osv.

Bilder från vår häck som planterades 2002.
http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...&album=2083
Här finns sedan gammalt fin lerjord (näringsrik) men den behöver ha mera humus och då duger det att köpa billig jord, men det gäller för min jord. Första och andra året gödslades häcken med gödsel för barrväxter, om det var nödvändigt vet jag inte, kanske att den skulle ha växt lika bra ändå.

Nu varken gödslas eller vattnas den mera, men alla vår och försommrar är det lika torrt här.
Lycka till med din plantering.

Opss.. undrar om vi har tagit i överkant då?! Vi har räknat 3 plantor per meter. Visserligen är dom små.. 30-50 cm.
Järfälla
Ni ska inte vattna 2-3 gånger i veckan. Möjligen första-andra veckan om det är torrt ute. Vattna hellre väldigt mycket och mer sällan. Dvs en gång i vecka vid torrväder första säsongen, och varannan om vädret inte är så torrt (blåst och sol är värsta kombinationen). Andra säsongen ska du bara ge en rotblöta då och då.

Tuja är ju känsligast på våren, då barren dunstar solen, men rötterna inte kan kompensera med att suga upp vatten (fruset). Så ordentlig höstvattning och tidig vårvattning är alltid bra.

Vattna t ex motsvarande 30 ml regn varje gång, dvs 30 liter per kvm. Om man handvattnar med slang är det ofta svårt att avgöra hur mycket man vattnar, i allmänhet vattnas för lite. En regnmätare är bra att ställa ut. Eller vattna i en 10-litershink/kanna först och ta tid.

Om man använder por/droppslang kan man först lägga ner den i en hink för att kolla hur lång tid det tar att fylla, så man kan räkna ut hur länge den ska stå på sedan för att komma upp till 30-50 liter/kvm.

Att vattna för lite innebär att rötterna stannar i översta delen av jordlagret. De har ingen anledning att söka sig nedåt. Vilket gör att de även fortsättningvis kommer att vara känsliga för torka. Etableringen tar mycket längre tid.

3 plantor per meter är för mycket gällande tuja. Minst 50 cm skulle jag sätta. Finns ingen anledning att plantera tätare, de skuggar bara ut varandra.
Tujor är ju mer "individer" (solitärer som står tätt) i början. Överkanten blir väldigt orolig, kallas "toblerone-effekten". Glöm inte klippa toppen när den nått önskad höjd. (eller 15 cm innan!)

grönögd
2 st/meter är det som brukas rekommenderas...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon