Full version: Majs
Eva St
Kollade mina majskolvar idag de flesta var pyttesmå men jag hade några som var större och hade en hel del gula korn som när jag klämde på dem var mjölkvita i vätskan som kom ut och smakade jättegott sött.. Det var bara det att ungefär en tredjedel av kolven bestod av dessa korn resten var bara som små små korn på samma kolv. Varför har bara en del mognat de har ju haft samma betingelser eller är det något fel jag gjort
Eva St
vicky-g
Tror att det beror på dålig pollinering. Om jag har helt fel får väll någon hojta till. tongue.gif
Susanna
Har också funderat lite på det där och tror att svaret kan vara dålig polinering. I början var jag jätteduktigt och hjälpte majsen med polineringen varje dag eller flera gånger per dag. Sedan slöade jag till och gjorde ingenting alls. Resultatet: första kolvarna som mognade blev bra med bara gula korn. De som kom senare såg ut som de du beskriver.

Hälsar Susanna
Eva St
Ja jag har då inte varit ute och hjälpt majsen en enda gång så då förstår jag orsaken. Ska bättra mig till nästa år.
Eva St
KURT
CITAT (Eva St @ 07-10-2003, 01:30)
Ja jag har då inte varit ute och hjälpt majsen en enda gång så då förstår jag orsaken. Ska bättra mig till nästa år.
Eva St

Om du planterar MERA majs så behöver du inte hjälpa till! Den är vindpolinerad så man bör plantera dem så att de kan få pollen från grannarna, det kan allså vara bättre med en liten klunga av majs än en rad med majs!
Eva St
Det läste jag mig till innan jag satte dem Kurt och därför planterade jag dem i en klunga och trodde det skulle fixa sig bra men icke. Finns det något annat jag behöver tänka på till nästa år???
Eva St
Jennyn
Jag tyckte det blev stor skillnad när man sådde många majsplantor i stor klunga och dessutom hjälpte till med pollinering med en stor pensel.

Toppengod majs blev det helt enkelt. Och jag som just bestämt mig för att det inte var lönt att odla egen majs nästa år...

/Jennyn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon