Joakim G
Hej!

Jag har beställt perenner till en rabbat (3*2.5m), som jag och sambon skall anlägga i en brant (30-40° lutning) slänt med väst läge. D.v.s. det är mkt sol 11:00-21:00 på sommaren. Marken består av lerjord. Dessa förhållanden gör att det på sommaren blir torrt och leran blir hård.

De växter jag har köpt är ex, stäppsalvior, solhattar, lupiner, lavendel, sedum, oktoberaster och rosenstav. Om jag fattat rätt så ska dessa var hyfsat tork tåliga och trivas bra i en torr solig slänt.

Min fråga är nu igentligen hur jag skall plantera växterna?
Gräver man ut och blandar i barkmull/planteringsjord är jag rädd att jorden bara kommer att kana ner för slänten vid första bästa regn.

En idé jag fick var att använda jordborren (Jula), borra ett hål (15cm i diameter och 30-40 djupt) i slänten, fylla hålet med en blandning av barkmull/planteringsjord/lerjord och sen trycke ner en planta i hålet/gropen... skulle detta funka eller kommer växterna att dö...

Göra terrasser eller liknande kommer nog att bli svårt då lutningen är så stor.

Hur skulle ni göra!?

Tack på förhand / Joakim

smuleborg
CITAT (Joakim G @ 29-04-2009, 13:34) *
Hej!

Jag har beställt perenner till en rabbat (3*2.5m), som jag och sambon skall anlägga i en brant (30-40° lutning) slänt med väst läge. D.v.s. det är mkt sol 11:00-21:00 på sommaren. Marken består av lerjord. Dessa förhållanden gör att det på sommaren blir torrt och leran blir hård.

De växter jag har köpt är ex, stäppsalvior, solhattar, lupiner, lavendel, sedum, oktoberaster och rosenstav. Om jag fattat rätt så ska dessa var hyfsat tork tåliga och trivas bra i en torr solig slänt.

Min fråga är nu igentligen hur jag skall plantera växterna?
Gräver man ut och blandar i barkmull/planteringsjord är jag rädd att jorden bara kommer att kana ner för slänten vid första bästa regn.

En idé jag fick var att använda jordborren (Jula), borra ett hål (15cm i diameter och 30-40 djupt) i slänten, fylla hålet med en blandning av barkmull/planteringsjord/lerjord och sen trycke ner en planta i hålet/gropen... skulle detta funka eller kommer växterna att dö...

Göra terrasser eller liknande kommer nog att bli svårt då lutningen är så stor.

Hur skulle ni göra!?

Tack på förhand / Joakim

Lavendel vill inte ha lerjord, i övrigt - Jag följer tråden.
Joakim G
CITAT
Lavendel vill inte ha lerjord, i övrigt - Jag följer tråden.

Hmmm... grannen har en fin lavendel häck, så det ska nog funka, det är ju torrt och väl dränerat då det sitter en trändgårds mur längs ner i min slänt...

Hur som helst, jag kommer nog att köpa barkmull / planterings jord vända ner detta i det översa lagret av jorden, för att sedan plantera växterna. Var ute och provgrävde och det kanske inte är så farlig som jag trott. Men det visar sig väl när det regnar. Förhoppningsvis kommer det att växa bra och binda ihop jorden.

/ joakim
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon