Jag planterade en liten buskpion för ett par veckor sedan, den har inga förvedade stammar utan bara nya skott. Nu ser den allt sämre ut, och kanterna på bladen har börjat torka.
Vi har haft väldigt torrt, och jag ger den åtminstone 9 liter vatten två gånger i veckan. Vi har sandjord och jag tror att den står väldigt väldränerat, även om jag grävde en stor grop och blandade jorden med barkmull.
Hur mycket ska jag vattna? Lider den av torkan? Eller har jag haft i för mycket gödning, eller något? (barkmull och lite kogödsel blandat med sandjord).
Vad ska jag göra? Det känns tråkigt att se den bli sämre, när jag vill att den ska klara sig och växa sig stor och fin.
Gunilla T
01-05-2009, 18:46
Hmmm...jag vet faktiskt inte men du har väl inte gödslat i samband med planteringen? Buskpioner vill ha lite lerblandad jord dvs fuktighetshållande men att de kräver extremt mycket vatten tror jag inte.
Om du gödslat i samband med plantering kan det bli för starkt och rötterna skadas - pioner skall gödslas efter blomningen.
Christer i Falköping
01-05-2009, 19:06
Mina växer i sandjord och trivs utmärkt med det. Men inte verkar de behöva mer vatten än annat inte. Det är inte frost som skadat bladen? Som nya är de ju känsligare än om de vuxit ett tag på stället. Dessutom, som sagt innan, ta det lugnt med gödsling när det är nyplanterat.
Christer.
Tack för frågan
nyplanterad växter inte har tillräckligt rotter för att tar sina näring från jorden, om de får en stor mängd näring början.
H:Bassam
Jag blandade bara lite kogödsel och barkmull i jorden, så jag tycker inte att jag kan ha gödslat för mycket. Det är nog vatten som behövs. Tack för svaren, jag får springa och vattna oftare (är nog svårt att vattna ihjäl i sådan här jord).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.