Bee
Dum fråga från en som har haft klätterrosor i åratal men så här är det:

Vi har byggt om - och ut - altanen. Vi har grävt upp och kastat de gamla (klätter)rosorna som stod framför räcket. Vi tror att de var Etude men vi vet inte säkert, rosorna var mer än 30 år gamla och inte särskilt vackra. De blev väldigt spretiga och var dessutom känsliga för svartfläck. Dessutom hade vi ingen bra spalje åt dom utan stöttade med käppar.

Nu skall det bli en ny rabatt utanför det nya räcket, en dryg halvmeter utanför den gamla gränsen. Jag har beställt nya rosor, 2 Kordes Aloha och en Amadeus som jag inte kunde motstå.

Så för att de nya skall få det så bra som möjligt funderar jag på hur jag bäst stöttar/binder upp rosorna. Räcket är runt en meter högt. Skall jag ha traditionell spalje, armeringsmatta eller någon typ av pelare? Totala bredden där rosorna skall stå är 4 meter.
Alla tips mottages tacksamt!

susanneedgren
Jag har satt fast mina mot ett armeringsnät med runda små gröna saker. Sådana man klämmer i bakänden så delar dom på sig. Vet inte vad det heter, men du kanske fattar.
Kajsa
Vid vår nya uteplats satte jag en Kanadaros/klätterros och 3 klematis, vi gjorde en lång sträcka av armeringsmatta som stöttas upp av långa 2.5 m trästöd ( bankas ner 0.5 m ) fyrkantiga 45 x 45 mm på ca 70 cm mellanrum. Armeringsmattan är billig och man har en massa fästpunkter och vill du blanda med en klematis blir den perfekt att klättra i.

Annars kan man göra 3 rundlar av armeringsmatta, man klipper itu den och rullar på gräsmattan och man behöver en bultsax att klippa med. Bör vara ca 2 m eller högre när den är i jorden. Man klipper upp mattan nertill så man får ner den i backen. Billiga och bra stöd.
Ibland köper vi bara långa kraftiga stöd som ovan 2.5 m fyrkantiga 45 x 45 mm och bankar ner intill rosen och binder runt, beror lite på storleken.
Bee
Det låter som att armeringsjärn ligger bäst till smile.gif Dom där små gröna grejerna vet jag inte vad det är men det vet dom nog på plantskolan. Och att ha klematis bredvid blir ju superfint!
Tack Kajsa och Susanne för idéerna! Det är gott med en ny rabatt!
Och i helgen kommer grävhjälpen i form av en ung stark man (dotterns särbo) wub.gif

Tisen
Jag lånar tråden eftersom jag har en fråga på samma tema!

Jar har en armeringsmatta som min New Dawn klättrar på. Jag har flätat in grenarna i mattans rutnät. Ska jag fortsätta med det eller var det bara dumt...? blush.gif

/Tisen
Kajsa
Kan du inte bara snöra fast grenarna i armeringsmattan, blir det inte lätt skador på grenarna om man flätar ?
susanneedgren
CITAT (Bee @ 30-04-2009, 10:25) *
Det låter som att armeringsjärn ligger bäst till smile.gif Dom där små gröna grejerna vet jag inte vad det är men det vet dom nog på plantskolan. Och att ha klematis bredvid blir ju superfint!
Tack Kajsa och Susanne för idéerna! Det är gott med en ny rabatt!
Och i helgen kommer grävhjälpen i form av en ung stark man (dotterns särbo) wub.gif

Vet inte hur jag ska förklara dom små plastsakerna. Säljs i förpackningar med olika storlekar. Weibulls och Plantagen och alla andra har sådana. Små gröna plastringar eller klämmor som man liksom fäster runt det som ska fästas upp och det som man fäster emot. Har ingen kommit på vad det heter i morgon ska jag fota men nu är det inte mycket idé att försöka få en bra bild på dom. Fördelen med dom är att dom sitter löst runt växterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon