Full version: Kastanj
aayla
Hejsan!

Har en fråga om kastanjer. Har en stuga i zon 5 och har hört att de kastanjer man köper klarar oftast inte det klimatet så bra. Har därför plockat kastanjer från träd här som ser ut att må bra och ser bra ut. Undrar nu hur jag går vidare för att den lilla varelsen ska bli ett träd smile.gif Läste inlägget om att odla en ek från en "nöt". Undrar om liknande förhållanden gäller här. Vatten/jord? inomhustemp/kyligaretemp? jordtyp? etc...

Vore tacksam för svar.
KURT
Jag gissar att det är hästkastanj? Eller äkta kastanj? Hur som hellst så kan man göra som naturen själv gör det. Plantera kastanjER i krukor som man sedan gräver ner i marken, går det att skydda dem mot gnagare så är det bra. Plantera gärna flera så kommer alltid någon upp. Det är enklare att låta naturen sköta köldbehandlingen. Man brukar sätta frön i ganska mager sandrik jord, men jag tror inte att det är så någa för kastanjen.
Cilla
Som flera av oss erfarit i ett tidigare inlägg om kastanj, är det svårt att flytta en planta och få den att ta sig. Också en krukodlad bör sättas i backen på det önskade växtstället så snart den fått några bladpar.
Anders zon III
CITAT (aayla @ 06-10-2003, 00:21)
Har en stuga i zon 5 och har hört att de kastanjer man köper klarar oftast inte det klimatet så bra. Har därför plockat kastanjer från träd här som ser ut att må bra och ser bra ut. Undrar nu hur jag går vidare för att den lilla varelsen ska bli ett träd smile.gif

Bäst är att så på den plats som trädet ska stå på, några cm ner i jorden och ett ganska tjockt lövtäcke över. Hästkastanjen har mycket näring i nöten och får djupa rötter redan första våren. De flesta kastanjer gror, men du kan ju sätta tre för att sedan ta bort om det blir fler än ett.
I zon V bör du välja ett varmt läge, inte för stillastående fukt är viktigt. Det är ett bergsträd anpassat till väldränerad mark med rörligt grundvatten.
Lycka till, det är ett väldigt vackert träd, tycker jag!
Kajsa H
Gäller alltså samma recept för äkta kastanj? De är ju inte lika härdiga -ska nöten ändå stratifieras? Min pojkvän har hittat nötter på som han skulle vilja så. Han har försökt tidigare, men misslyckats. Detta ska ske på österlen.
emjoer
Sonen kom hem med en hel kasse med kastanjer förra året som han skulle leka med efter att dom legat i garaget halva sommarn slängde jag dom på komposthögen i våras dök det upp mängder av små plantor av vilka jag har tagit tillvara på två st som jag satt i krukor. Skall testa med att gräva ner den ena och övervintra den andra i garaget,får se om något funkar.
Anders zon III
CITAT (Kajsa H @ 09-10-2003, 22:20)
Gäller alltså samma recept för äkta kastanj? De är ju inte lika härdiga -ska nöten ändå stratifieras? Min pojkvän har hittat nötter på som han skulle vilja så. Han har försökt tidigare, men misslyckats. Detta ska ske på österlen.

Javisst, gör likadant med de ätliga kastanjerna. Jag har sått många gånger på friland under hösten, och det har gått bra. Den enda gången det inte gick var när jag köpte såna i mataffären som varit transporterade och förvarade i riktigt låg temperatur en tid och hösten var sedan lång och varm efter jag sått dem... Då grodde de och groddarna frös därefter sönder under vintern i tjälen. De hade liksom fått signal om att det redan hade varit vinter pga livsmedelskylningen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon