|
Vi använder mycket ägg i hushållet, ca 30-40 i veckan. Kan jag slänga alla skalen i komposten eller kan det bli fel balans?
Piccante
29-04-2009, 17:17
är säkert ingen fara.
En som äter LCHF ?
Möjligtvis kan man försöka krossa dem lite, så att de bryts ned fortare.
Vi äter också en hel del ägg och jag använder faktiskt inte alla i komposten, för även om jag krossar dem först, så bryts de inte ner på 1½ år. Jag har provat att kompostera halva äggskal och efter 1½ år har de fortfarande samma form. Det ser så trist ut när man lägger ut den färdiga komposten på landet och det ligger en massa vita flagor av oförmultnat äggskal över hela köksträdgården. Samma problem har jag med skal från julnötterna...
CITAT (katah @ 30-04-2009, 19:35)  En som äter LCHF ?  Ehhh, vaddå???? Jag krossar alla äggskal i mortel till nästan mjöl, men OK jag tar bara de kokta skalen då för de multnar fortare. Har ju dessutom sett i en annan tråd att kalk inte är så himla bra som man trodde förut.
jag har funderat på samma sak, av just den anledningen att vi är 5 som vräker i oss ägg och vi snittar säkert 30-50 ägg/ veckan. Komposten ser snart mer vitt än svart ut. Kan det bli för mycket kalk, kan det ?Ska man börja mortla äggskalen nu  , familjen har redan accepterat allt mitt galenskap med kompost, guldvatten, LCHF och tillsatsnojjan och alla odlingar ute och inne och i växthuset. Ha- haa nu får de börja mortla äggskal!
CITAT (Nina H @ 01-05-2009, 16:26)  Ehhh, vaddå????  Low Carb and High Fat = lågkolhydratkost = LCHF
Piccante
03-05-2009, 10:37
CITAT (katah @ 03-05-2009, 11:03)  jag har funderat på samma sak, av just den anledningen att vi är 5 som vräker i oss ägg och vi snittar säkert 30-50 ägg/ veckan. Komposten ser snart mer vitt än svart ut. Kan det bli för mycket kalk, kan det ?Ska man börja mortla äggskalen nu  , familjen har redan accepterat allt mitt galenskap med kompost, guldvatten, LCHF och tillsatsnojjan och alla odlingar ute och inne och i växthuset. Ha- haa nu får de börja mortla äggskal!  Nej det kan inte bli "för mycket" kalk. Antingen förbrukar kalken av att växter eller djur tar upp den eller så löses den ut och försvinner ned i marken. Kalk är inte giftigt för några organismer.
Österläge
05-05-2009, 11:20
Jag samlar äggskalen i en separat kompostpåse, så krossar jag dem o myllar ner vid de växter som vill ha extra mycket kalk. Maken var mycket skeptisk först men nu lägger han snällt äggskalen i den särskilda påsen...
Kalk i komposten hämmar nedbrytningen, men smula/mortla skalen och mylla ner i landen direkt  Möligen kan det om man anväder koksalt vid kokning av äggen finnas salt kvar i skalen och då kanske man ska gödsla sparrisen med det som tåll lite salt
CITAT (GME @ 06-05-2009, 10:39)  Kalk i komposten hämmar nedbrytningen Jag är ganska säker på att det är precis tvärt om, dvs att kalk snabbar på nedbrytningen.
echinaforce
13-05-2009, 20:09
Hej!
Har följt med detta forum en längre tid, här kommer många intressanta synpunkter fram.
På tal om äggskal... Vi använder också mycket ägg i hushållet, och jag har effektiverat mitt komposterande. En fråga som dök upp för mig är att ifall äggen (äggskalen) skulle innehålla salmonella, förstörs bakterien då vid kompostering? Här i Finland har vi ju haft salmonella i hönsgårdarna i vinter, men äggen har man kunnat äta. Eventuell salmonella finns ju utanpå äggskalen...
CITAT (echinaforce @ 13-05-2009, 20:09)  Hej!
Har följt med detta forum en längre tid, här kommer många intressanta synpunkter fram.
På tal om äggskal... Vi använder också mycket ägg i hushållet, och jag har effektiverat mitt komposterande. En fråga som dök upp för mig är att ifall äggen (äggskalen) skulle innehålla salmonella, förstörs bakterien då vid kompostering? Här i Finland har vi ju haft salmonella i hönsgårdarna i vinter, men äggen har man kunnat äta. Eventuell salmonella finns ju utanpå äggskalen... Man kan i princip gå ut i vilken rabatt som helst och finna både mjälbrandsbakterier ( Bacillus anthrax), botulinumbakterier ( Clostridium botulinum) och stelkrampsbakterier ( Clostridium tetani). Även om det på något sätt skulle komma salmonellabakterier i komposten, så har de ingen chans i konkurrensen med alla andra organismer där.
CITAT (Azur @ 06-05-2009, 11:45)  Jag är ganska säker på att det är precis tvärt om, dvs att kalk snabbar på nedbrytningen. Fel av mig Kalk i kompost kan bidra med förhögt Ph vilket kan leda till att kvävet avgår som amoniak till luften, så ska det vara enligt kompostboken (ISBN 91-36-03190-9) inget annat
Tack för frågan
Om jorden kar mycket kalk det bytteder att PH ska blir hög på den här sätt växter kan inte tar många näring från jorden som JÄRN.
H:Bassam
Pote2illa
18-05-2009, 08:33
[size="3"][/size] Jag tar vara på skal från ägg som inte kokas - t ex från omelett - krossar dem och lägger i en liten kanna, slår på lite kallt vatten och låter det hela stå på diskbänken ett par dagar. Sedan vattnar jag mina Sankta Paulia på fatet med lösningen. Det sätter sprätt på blomningen.  Kompost med mycket skal skulle jag akta mig för att använda på surjordsväxter, t ex azalea, rhododendron och blåbär.
CITAT (Boxer @ 03-05-2009, 11:25)  Low Carb and High Fat = lågkolhydratkost = LCHF Du såg inte smiliesarna efter min kommentar?? Hörde på radio i måndags (Maj-lis Pettersson) att hallon inte vill ha kalk. Jag tar nog inte alla skal i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|