Hej alla!
Kan ni hjälpa mig med förslag/ideér?
1) Jag har svårt att bestämma mig vad det gäller prydnasträd.
Trädet ska planteras vid infarten. Höjden på lång sikt ska vara minst 7 m (alltså ingen begränsning). Däremot är det begränsning på breden (inte mera än 5 meters bredd). Gärna även med trevlig färg på hösten.
jag har funderat på fågelbär, Sorbus Dodong, Tilia cordata, E ('Elin') skogslind. Kan ni ge mig era åsikter/förslag?
Den ska planteras på söder.
2) Vi vill plantera två äppelträd som "går ihop" och som ger frukt under hösten (sent höst)? Det ena äppelträd p.g.a. utrymme ska växa ganska upprätt. Har ni några par-förslag?
Tacksam för ideér/förslag, etc.
Varken fågelbär eller linden är några bra förslag till en garageinfart, då dessa gärna droppar klibbig vätska. Däremot finns det klotlönn eller glanslind som trevliga förslag. Glanslinden droppar inte!
Varför inte ta ett familjeträd av äpple istället. Ligger i pris runt 600:- Då får du tre till fyra sorter på samma träd och får plats med något annat istället.
Jag tycker att många klotlönnar får mjöldagg på bladen.
När det gäller höstfärger så är det ju svårt att slå en ullungrönn
CITAT (MariaS @ 29-04-2009, 18:42)

Varken fågelbär eller linden är några bra förslag till en garageinfart, då dessa gärna droppar klibbig vätska. Däremot finns det klotlönn eller glanslind som trevliga förslag. Glanslinden droppar inte!
Varför inte ta ett familjeträd av äpple istället. Ligger i pris runt 600:- Då får du tre till fyra sorter på samma träd och får plats med något annat istället.
Hej tack, tack för era svar!
Vad är ett familjeträd?
/Maria
Huggorm
29-04-2009, 18:58
CITAT (Silur @ 29-04-2009, 19:55)

Hej tack, tack för era svar!
Vad är ett familjeträd?
/Maria
Ett äppelträd där man ympat in flera olika äppelsorter på samma träd
Hej igen!
Vad tycker ni om crataégus laevigata ‘Paul’s Scarlet’ (Rosenhagtorn), - alba var serice (vitpil) och Prunus Sargenti (bergkörsbär) till infarten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.