Full version: Larver!
liljaboy
Hej!

Nu när jag byggde trädäck i påskas så började jag flytta en del gräs, Då hittade jag vita larver ca 3-6 cm långa larver, runt 10-15st på 30kvm. Är dessa farliga för mitt gräs! Jag kan med erkänna att det är en del mossa, nYTT HUS smile.gif Tacksam för svar! Ha det gott / Johan
KURT
Det är pingborre eller ollonborre och ja de äter gräsrötter, men man kan inte göra så mycket åt dem. De varierar väligt mycket i antal, tydligen hade de en mycket bra år förra sommaren. Värst blir det om det kommer vildsvin eller grävlingar och rotar upp hela gräsmattan för att finna dem.

Det går faktiskt att äta dessa fettpölsor.
lavendelgården
Om det inte är ett för stort område, kan man behandla med nematoder. Det sorgliga är att de även kan ge sig på andra växter - hos mig år de upp en massa ljungplantor. Inte kul! Finns oftast i torr och lite sandig mark.
Åsa
liljaboy
Super tack!

Ha en trevlig första maj!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon