fundinan
29-04-2009, 17:42
Har för första gången försått en hel del grönsaker och blommor inne. Nu vill vill vill jag plantera ut! Alldeles för ivrig. Det allmänna rådet är ju "plantera ut när risken för frost är över" eller "efter sista frosten". Hur i hela friden vet man det??? Zon 2-3.
//Anna
Alexander-VG-zon3
29-04-2009, 17:50
det är ingen som vet exakt för det kan vara sista frost natt i april. men det kan också bli frost in i mitten av juni.
jag gör så att jag tar ut växterna när dagtempen är så att den passar växten jag tar ut, och sedan tar jag såfall in dom växter som inte tål frost när det blir frost under natten eller under tiden det är frost.
exempel har jag både sommarblommor, pelargoner, änglatrumpet, citrus, orkidéer m.m. ute och har haft sedan mars i zon 3-4 . men skulle det nu bli ev frostnatt så tas dom in.
sedan är det gäller det ju för många växter att man först måste vänja dom vid solljus och då ta in vid frostnätter. först så kan det vara bra att placera växterna skyddat i halvskugga ev ha fiberduk eller bubbelplast på om det är väldigt känsligt.
Åsa, mälardalen zon 2
29-04-2009, 17:51
I zon 2 kan det komma frost så sent som slutet av maj-början av juni så för det mesta brukar man behöva vänta med utplantering tills då (köldkänsliga saker som ex. melon kan man behöva vänta ytterligare ett tag med). En del lite tåligare grönsaker kan man plantera ut lite tidigare men man bör då ha fiberdukstäcke.