dotpointer
Hittade ledsna växter i en bekants soprum.

Vet inte vad det är, bara att de är ledsna.

Har satt dem i kruka och vattnat, gjorde det igår.

Vad är det för växter?

Har den rödaktiga virus med tanke på bladen?
Peztis
Den till höger är väl en dracena?

http://odla.nu/artiklar/dracena_041013.shtml

Och tror inte att den andra har virus, möjligtvis att den har för lite ljus, dålig näring osv. då den ser lite medfaren ut...

Nä, NU vet jag vad det är!!! Det är en gummiplanta!!!! Om du klipper i den så blir det massor med vit sav, eller hur? Akta dig för den - jag fick riktiga brännsår av den jag hade när jag var yngre!

Är helsäker på att den är en gummiplanta nu. Det är en väldigt fin växt men den kan som sagt irritera väldigt om man får den där mjölksaften på huden eller i sig.
Har du barn skulle jag flytta den på ett säkert ställe eller ställa tillbaka den i soprummet (och det kommer från en som har VÄLDIGT svårt att kasta blommor!). Det räcker med att komma emot den så kan bladen spricka och mjölka av dig.
dotpointer
Bravo! Man tackar. w00t.gif

Hur får man då gummiplantan att le måntro?

Just nu står den i lite halvsoligt läge.
Red Top
Nu när den har fått jord och vatten kommer den snart att le utan vidare behandling. Den tål att stå i full sol. Bladen blir vackrast då. smile.gif
lissa
Den gröna med vita ränder är nog en Dracena, men har du dom i samma kruka??
Den rödaktiga verkar vara törstig mer än någpt annat..har en känsla av att ha sett den, men kommer inte ihåg var just nu----
Red Top
Ett litet tillägg om gummiplantan, "Synadenium grantii". Det är inte alla som är allergiska mot den vita växtsaften. Jag är inte det t ex, men en varning är på sin plats, precis som Peztis skriver. Om du klipper tillbaks den flitigt, blir den buskig och fin. De toppar du klipper bort, kan du sticka ned i jorden bredvid moderplantan, de slår snabbt rot, och plantan blir då ännu mer kompakt.

När plantan har hämtat sig ska du inte vara alltför flitig med vattningen. Låt den torka upp mellan vattningarna.
Aqvakul
Det här är ju faktiskt två ganska lättodlade och tacksamma växter. Lycka till!
Ulf Eliasson
Det ena är en doftdracena (Dracaena fragrans) av sorten 'Lemon Lime'.

Den andra har det svenska namnet mjölkbuske hos SKUD, sorten heter 'Rubra'.
dotpointer
Tack för svenska namnet.

Klantade till det, så nu har de bytt plats i att må dåligt och att må bra.

Ställde ut krukan i solen i någon dag, sen fick dracenan bruna stora fläckar på bladen som nu håller på att torka.
I övrigt verkar den må rätt hyfsat. Mjölkbusken har rätat på sig, bladen är inte lika hängiga längre och den hela toppen pekar uppåt numera.

Men dracenan - antar att bladen kommer frasas sönder när de torkat helt?

Hur lång tid tar det tills nya blad bildats?

Den ser så UV-bombad ut att man mår illa inombords. wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon