Jennyirene
29-04-2009, 19:17
Vart i Stockholmsområdet hittar man bra, fina och relativt stora exemplar av syren och äppelträd, ska även köpa ginnalalönn. Vet att det finns fina på Ulriksdals handelsträdgård och Zetas, men är de verkligen så bra som priserna säger? Finns det andra, kanske plantskolor eller något som man kanske borde besöka?
Ulriksdal har jag ingen erfarenhet av, men Zetas är faktiskt bra. Förutom det stora sortimentet känns det bra att köpa av folk som man vet tar hand om plantorna...och jag betalar gärna extra för det. På tex. Plantagen säljer de snustorra exemplar och vissnade växter till fullpris, det är ju skandal egentligen.
Ett exempel på en mindre men trevlig handelsträdgård är Norrby trädgård i Tyresö, de är inte så stora som zetas men har ett bra sortiment och är välskött. Om man vill ge sig längre bort tror jag att Löta (www.lota.se) utanför Eskilstuna är bra, de driver upp egna växter.
grönögd
03-05-2009, 18:54
hornbach i fittja säljer stora fina fruktträd för ca 240 kr st. bondsyrenen jag såg var typ 70 cm, fina, för 79 kr, ädelsyrenerna kostade 249 kr lika stora och fina!
Ingrid Zon3
03-05-2009, 23:55
Om jag skulle köpa större ex av träd skulle jag inte ens fundera på att åka nån annan stans än till Zetas. Trots att jag bor norr om Ulriksdal... (och nej, jag får inte några fördelar av att säga det!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.