1219
Kan jag beskära min lavendel nu eller är det för sent, jag har lavendel i en tunna i Stockholmstrakten? Kan jag beskära den ned till den vedartade stammen eller ska den bara toppas? Den är c:a tre decimeter hög och plantorna börjar se glesa ut. Ska fröställningarna klippas bort varje år, eller vad händer om jag inte gör det?
lottapotta
Snor lite av den här tråden... whist.gif Jag undrar nämligen precis samma sak.

Jag har för mig att jag läst någonstans att lavendel ska beskäras i mars. Stämmer det? Det blev dock inte gjort här hemma, och de ser tämligen risiga och råkiga ut. Jag bor i Skåne och har dem i rabatten.

Jag undrar också om man kan dela lavendel och om man i så fall ska göra på något speciellt sätt? Den är ju inte skapt som en vanlig "perenn-rugg", den är ju mer som en buske, så det kanske inte går?

Tacksam för svar! smile.gif
Gunilla T
Visst kan ni klippa ner lavendeln nu men den kan vara lite besvärlig - det är inte säkert att den slår nya skott om man klipper ner till det som är förvedat. Felet man ofta gör med lavendel är att man släpper dom för höga och då börjar de se risiga ut - de bör hållas korta från början och då blir de sådär "buskiga " och täta.

Lavendel gillar inte att bli delad..
MariaS
Om man klipper lavendel i slutet av mars, början av april INNAN de börjar växa, så slår de nya skott även på den torra veden. Klipper man för sent är risken att inget nytt kommer, ens från roten.
HelenJ
CITAT (lottapotta @ 01-05-2009, 16:56) *
Snor lite av den här tråden... whist.gif Jag undrar nämligen precis samma sak.

Jag har för mig att jag läst någonstans att lavendel ska beskäras i mars. Stämmer det? Det blev dock inte gjort här hemma, och de ser tämligen risiga och råkiga ut. Jag bor i Skåne och har dem i rabatten.

Jag undrar också om man kan dela lavendel och om man i så fall ska göra på något speciellt sätt? Den är ju inte skapt som en vanlig "perenn-rugg", den är ju mer som en buske, så det kanske inte går?

Tacksam för svar! smile.gif

Lavendel är ingen perenn egentligen, utan en halvbuske. Därför går den inte att dela. Däremot kan du nog ta sticklingar.
noora
Jag klipte lavendeln idag smile.gif Men jag klipper inte ner till den förvedade delen, utan bara ungefär halvvägs på de kvistar där det sitter blad.

Blomstänglarna kan alltid klippas bort helt (pinnen + fröställningen), de gör ingen större nytta efter att de har blommat ut.
HelenJ
Just nu går det nya trädgårdsprogrammet på TV, med Pernilla Colt och Gustav Mandelmann. De klipper ända ner till gammal ved - och tar sticklingar biggrin.gif
lottapotta
Tack så mycket för era svar och tips!
Jag låter lavendeln vara risig och hög tills nästa vår i mars - man vill ju inte gärna missa den ljuvliga doften...
Däremot har jag idag klippt av lite som jag ska ta som sticklingar. Nu har jag satt dem i vatten, så får jag se om de skapar några rötter. happy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon