Full version: en stackars hamster
Danne031
Julen 2007 fick min nu 11 åriga dotter sitt först husdjur, en liten guldhamster som fick heta Molly.
Molly har varit supersocial och gosig på alla sätt, aldrig varit sjuk..förrän nu.

För en halvimme sen skulle dottern gå och lägga sig och då hör jag henne börja snyfta och ropa på mamma att: "Molly vill inte vakna kom fort"
Jaha nu har hon dött tänkte jag direkt sad.gif

Sambons första tanke var att "gud vad kall hon är".
Hon tar upp henne och då säger dottern "titta hon rör på sig"

Och javisst, hon andas i alla fall.
Men, hon luktar fruktansvärt illa och är ruskigt kall och smutsig som attan runt svansen.
Hon sniffar lite men ligger i fosterställning och vägrar öppna ögonen.
Lite läsande senare så verkar det som att diarre inte alls är lika med slutet utan det finns droppar och annat att testa så det ska jag köpa imorgon.

Fast jag kan ju inte påstå att det känns som att hon kommer överleva natten sad.gif

Någon som varit med om något liknande?
Motti
Hej Danne !min dotter (och jag )hade Hammsteröppfödning för ett antal år sedan så jag har lite kunskap .Det är så att en hammster inte lever mer än två år har man tur så kan de bli två och ett halft,gnagare har en väldigt snabb livscykel och där med en kortare levnadstid,tex Tamråttor blir heller inte mer än två tre år på sin höjd.Efter vad du beskriver så tror jag inte er lilla Hammster klarar natten tyvär.En sak man ska tänka på när man har gnagare är att inte ge dom köpsallad eftersom den oftast är besprutad och de kan bli förgiftade inte heller poppcorn chips eller annat godis som inte är för hammstrar.Tyvär inga goda utsikter alltså crying.gif det är märkligt vad man fäster sig vid de små liven,Hammstrar är så himmla trevliga djur ,vi hade fullt av dom rolleyes.gif Det du kan göra för att trösta din dotter är väl att köpa en ny liten hammster,men berätta då att de inte blir så gammla och se till att du får en unge och inte en vuxen .

Mvh Motti
Danne031
Jo vi är medvetna om att 1½ år inte är ovanligt alls och dottern vet det också, det gjorde vi klart tidigt. Det var därför jag direkt tänkte att nu är det kört sad.gif
Man tycker att dom är ju så små och dessutom mest sovande när man själv är vaken..men attan vad man fäster sig ändå vid dom små liven.
Det känns nu absolut inte som hon överlever natten, det gick så vansinnigt fort bara så man blev ju lite chockad sad.gif
Nu är hon iskall och rejält uttorkad..lägger man ner henne så orkar hon inte ens dra ihop sig utan ligger där och flämtar och ser jäklig ut. Blod runt det torkade i baken var det också förresten..

Tack för supporten
Motti
Blodet tyder på en innre blödning,ganska vanligt att det slutar med det hos gnagare när de är för gammla.Vi hade föresten en hammster som blev 2,5 år hon var en lite större dam än de andra vi hade .tråkigt när de går bort crying.gif Hoppasdottern inte blir allt för ledsen.
Meriona
Näää vad hemskt! -cry-.gif

Hur har det gått för den lilla hamstern? trostar.gif

Wilmer
Ja, det undrar jag med, befarar det värsta -cry-.gif . Det är så sorgligt när de är så sjuka och man inget kan göra -cry-.gif . Kram till familjen hamster trostar.gif
KURT
Jag tycker ju annars att det är bra att man inte köper djur som lever väldigt länge till barn. Det finns alltför många bortglömda djur som barn har tröttnat på.
Wilmer
Javisst är det det, men det är ju ändå lessamt när de blir sjuka..
Danne031
CITAT (KURT @ 30-04-2009, 09:45) *
Jag tycker ju annars att det är bra att man inte köper djur som lever väldigt länge till barn. Det finns alltför många bortglömda djur som barn har tröttnat på.

Exakt så tyckte faktiskt vi med, därför kändes det som lagom livslängd med en hamster.

Hon lever fortfarande den sega rackaren, men efter konsultation med kliniken idag så ska jag åka och ge henne en spruta alldeles strax.
Hon mår ju sååååå dåligt att hon knappt rör på sig sad.gif

Vi får se vad det blir för något nästa gång, min mor får kattungar vilken dag som helst, så under sommaren kommer 2 få flytta hit smile.gif det blir ju som lite lägligt men försenat substitut i alla fall.

tack för all vänlighet smile.gif
Irene_L
trostar.gif
Motti
Tycker det är snyggt gjort att ni inte låter den lilla lida mer blomma.gif många skulle den låta ligga och självdö!dessutom lär du dottern att visa respeckt för ett litet liv.Katt är ett bra substitut rolleyes.gif har en själv sen sju år ,de har ju lite längre livscykel än en hammster en så där tio till tjugo år,min katt är ju bara "tonåring än " flirting.gif Skulle va intressant att höra hur det gick hos Veterinären.Måste va tufft för din dotter det här .

Mvh Motti
Myosotis
trostar.gif smiley_small_hug.gif till dottern. Det är inte lätt, men det var rätt beslut att låta den somna in.
Danne031
CITAT (Motti @ 30-04-2009, 13:47) *
Skulle va intressant att höra hur det gick hos Veterinären.Måste va tufft för din dotter det här .

Mvh Motti

Det var bara jag som åkte dit, dottern var i skolan fortfarande.
Det enda veterinären sa var ungefär att "oj var det så långt gånget, det måste gått fort".
Sen fick hon en spruta för 2kg djur blink.gif de ville vara på den säkra sidan och det kan man ju lugnt kalla den dosen!
anne-li i olofstorp
smiley_small_hug.gif blomma.gif
Bra gjort!
Kram
Monaxe
Tufft beslut men absolut det enda rätta att göra, bra gjort tycker jag. HUr tar dottern det?
Wilmer
Håller med kompiskram.gif
Danne031
Dottern tog det hårt fast det blev bättre ganska fort också.. Tror det hjälpte en del att vi körde med begravning i trädgården.

Ni är så gulliga allihopa smiley_small_hug.gif på er.
Meriona
Bra beslut Danne! Nu slapp hon lida mer. De är en ansvarsfull djurägare! wub.gif

Vi som har kortlivade djur blir ganska vana vid den processen och min erfarenhet är att barn klarar det mycket bättre än vi vuxna, iallafall min son som gått igenom det minst 10-talet gånger redan. Men han vill absolut inte fara med till veten (förstår jag) och helst slippa även begravningen. Sen går han gärna ditt och besöker graven, men då är det inte lika känslosamt gissar jag. Egentligen får man se det som att man förbereder barnen på att varelser inte lever för evigt, varken far/mor-föräldrar eller föräldrar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon