carolo
Ja som sagt, hur stora ska de där "grässtråna" sk purjo som jag har försått vara innan jag skolar om dem? Är jag sent ute nu när de bara är strån?

Mvh Carina
rosita
Jag omskolar aldrig purjolök, utan sår fröna i pop-upp-box och där får de stå tills utplanteringen. Jag sår i januari och planterar ut dem i landet i april, så mina står (efter avhärdning) sedan 3 veckor i landet. I början hade jag fiberduk över dem. Jag brukar klippa de små stråna när de blir ca 12 cm, då kortar jag dem med 1/3 och likadant gör jag vid planteringen.

Lycka till med dina purjolökar! smile.gif
carolo
CITAT (rosita @ 30-04-2009, 06:30) *
Jag omskolar aldrig purjolök, utan sår fröna i pop-upp-box och där får de stå tills utplanteringen. Jag sår i januari och planterar ut dem i landet i april, så mina står (efter avhärdning) sedan 3 veckor i landet. I början hade jag fiberduk över dem. Jag brukar klippa de små stråna när de blir ca 12 cm, då kortar jag dem med 1/3 och likadant gör jag vid planteringen.

Lycka till med dina purjolökar! smile.gif

Tack för svaret! Är nog lite sen med mina då... de är endast ca 4 cm höga nu.. men men får väl se hur det går!
Mvh Carina
kollonikompis
Jag har en purjo-fråga:

Någon har sagt till mig att man kan ha gamla toalettrullar för att skydda purjolöken, för det ska bli mer av det vita på purjon. Det finns en tant som har toalettrullar i sitt land... och det ser allt annat än trevligt ut!!

Finns det nåt billigt och hyfsat snyggt alternativ till toalettrullar?? Det ger fel associationer i en kolonilott...
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan köpa fröer til sorter som bildar större vita partier utan att man behöver hålla på och skugga med ex. toarullar (såna sorter odlar yrkesodlare, inte har de tid att hålla på och sätta toarullar runt purjon för att få bra vita partier).

Ex. på såna sorter

Almera
Hilari
Prelina
Roxton F1
Shelton F1
Ardea
Axima
rosita
Man kan också när man planterar dem, göra en lite djup fåra och sätta dem i. Efterhand som de växer, föser man ner mer jord i fåran och till sist så att fåran i stället blir en kulle. Det som är under jord blir vitt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon