|
ribbeck
29-04-2009, 21:34
Jag funderar på att köpa dessa hallon? sorter men undrar lite om smak, bördighet, bärstorlek. Nån som har dessa sorter och kan ge lite information?
Skogsbrynet
30-04-2009, 06:19
Hej du kanske får bra svar på dina frågor, men vi tycker nog att det är bättre att lägga pengar på antingen allåkerbärs plantor, vinrankor och hallon var för sig. Bara en liten kommentar till dina funderingar.
Jag har ingen erfarenhet av dessa. Men vinhallon är ju en helt annan art, och vad jag vet så odlas den främst som prydnasbuske?
Åkerbärshallon antar jag har korsats fram främst med tanke på smaken, sådana korsningar ger ibland negativa konsekvenser på andra områden (härdighet bördighet etc)
Det finns ju många "traditionella" hallsonsorter där man endast koncentrerat sig på hallonen traditionella egenskaper.
Hösthallon är ju också ett bra alternativ, det förlänger säsongen och minskar risken för skadedjur.
Aqvakul
30-04-2009, 06:35
Jag tycker också att det är bäst att satsa på "rena" arter. Konceptet "två- i- ett" låter bra, men blir tyvärr oftast varken det ena eller det andra. På grund av innbyggt överskott på nyfikenhet så kan jag inte låta blöi att prova både det ena och det andra. Oftast har jag dock blivit rejält besviken.
Stefan P
30-04-2009, 10:14
Jag beställde vinhallon (Rubus phoen... [svårstavat]) från en brittisk plantskola och fick plantan i slutet av mars. Blomningen lär dröja men den växer snabbt! Enligt Å Truedssons bok om frukt och bär är smaken inte lika god som den hos vanliga hallon, men som kuriositet är den kul att ha! Smaken kan ju dessutom vara delad.
/Stefan
ribbeck
30-04-2009, 22:04
CITAT (Skogsbrynet @ 30-04-2009, 07:19)  Hej du kanske får bra svar på dina frågor, men vi tycker nog att det är bättre att lägga pengar på antingen allåkerbärs plantor, vinrankor och hallon var för sig. Bara en liten kommentar till dina funderingar. Men jag har ju redan alla "vanliga" sorter  26 röda, svarta, vita och gröna vinbär, fem olika krusbär, sju sorters vin och otaliga hallonsorter, allåkerbär, blåbär samt krusvinbär och tayberry, blåbärstry, björnbär, krusbärskiwi osv osv  Därav letandet efter änu fler spännande sorter....Om jag inte minns fel så säljer Rydlinge åkerbärshallon och Odlarglädjen? vinhallon. Får nog beställa några för att kolla smaken, mums:)
AndersKjellsson
19-05-2009, 21:37
Jag har vinhallon här på österlen i plantskolan, de är fantastiskt fina med vackert rödhåriga/taggiga grenar otäckt men fint. Smaken vet jag tyvärr inget om än men kul är ju att den har använts för vinproduktion i Japan och Kina.. coola grejer! enligt bilder jag sätt är bärstorleken ungefär som vildhallon men de sitter i rejäla klasar, och växten växer mer som ett björnbär med långa grenar 2-3meter långa. http://ensammatradetsplantskola.blogg.se
johan1983
10-05-2012, 00:10
CITAT (ribbeck @ 29-04-2009, 22:34)  Jag funderar på att köpa dessa hallon? sorter men undrar lite om smak, bördighet, bärstorlek. Nån som har dessa sorter och kan ge lite information? Jag köpte en åkerbärshallon idag, det ska bli spännande :-)
johan1983
03-08-2012, 01:43
Det blev många bär på plantan. Jättesmå hallon, visa var så små så att dom sprack när jag plockade dom
Om ni ursäktar så passar jag på att ställa en fråga om hösthallon här som jag har funderat mycket på. Jag har två sorter en gul och en röd de kommer samtidigt som mina andra hallon men håller på något längre. När jag köpte dessa såg jag framför mig att plocka hallon in i oktober/november eftersom jag bor i zon 1 så jag blev lite snopen. Är det möjligen någon av er som vet om någon sort som skulle kunna uppfylla mina önskningar.
Christa
12-04-2013, 08:43
CITAT (johan1983 @ 03-08-2012, 01:43)  Det blev många bär på plantan. Jättesmå hallon, visa var så små så att dom sprack när jag plockade dom Var dom goda? Vet du om dom skall bli sådär små eller om dom kan bli större?
Powerowic
12-04-2013, 23:36
Om inte priset är alltför dyrt så slå till, funderar på det själv, är sugen på gröna vinbär men det är relativt begränsat utbud än så länge. Annars har vi körsbär, päron äplle, plommon, mulbär persika, björnbär, hemma. samt 4 fläder. 19 svarta vnbär 14 röda 3 vita. -minikiwi på tillväxt. Taybär, Krusvinbär odon, Blåbärstry 4 vindruvor. 28 krusbär av flertalet sorter, Dessa växter kommer att inhandlas i år med bestämdhet
Gröna vinbär, Krusbär: Jacob, Hughton HM gul, Tatiana, Rolanda, Martlet Larell och captivator.
Kristian87
21-04-2013, 21:51
Jäklar vad mycket buskar och så du har! Är nyfiken på Tayberry (Björnhallon), vet du om det går att få tag på någon sort som klarar Zon4? Har hört att sylt på dessa björnbär/hallon-korsningar ska vara riktigt smarrig  !
johan1983
29-04-2013, 12:28
CITAT (Kristian87 @ 21-04-2013, 22:51)  Jäklar vad mycket buskar och så du har! Är nyfiken på Tayberry (Björnhallon), vet du om det går att få tag på någon sort som klarar Zon4? Har hört att sylt på dessa björnbär/hallon-korsningar ska vara riktigt smarrig  ! Ät dom färska istället :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|