blomkronan
Idag fick jag en olivplanta... När jag kom fram till kassan och fråga vad dom skulle ha för plantan så fick jag svaret INGENTING!!! smile.gif

Jag har skrapat på alla stammar och dom är gröna. Min misstanke om hur den har haft det... är att den har stått ute i flera frost nätter... kanske hela vintern! i zon 2

Hur ska jag nu göra för att få den att "vakna" ???

[attachment=34024:DSC01691.JPG]

Alla bladen är torkade men sitter kvar!
Bassam

Tack för frågan

Du kan placeras inom hem och ta hand om bevattning och ta ut när den blir bättre .

H:Bassam
Alexander-VG-zon3
placera ut den i friska luften, ta in den vid ev vårfrost (vet du att plantan än är i vila så klarar den dock lite frost på våren men varför chansa!).

placera den först i halvskugga och sedan soligt och varmt. vattna den lite men inte för mycket nu! en planta i det skiktet ruttnar lätt. sedan om/när den skjuter nya skott så kan du plantera om den i ny jord. och sedan till hösten ha den ute tills dom första frostnätterna har kommit och sedan övervintra den inne svalt och ljust.
blomkronan
Då vågara jag ta ut den på dagarna då... bra att du sa det där om att vänta med att plantera om den tills skotten kommer fram... det hade jag glömt blush.gif Jag var på väg att plantera om den i går men gjorde inte det!
Det vore ju så kul om jag lyckas, Den ska få stå inne i mitt ute plastväxthus så det inte finns risk för att den får mera vatten... Nu håller det mellan 4-8 grader på nätterna, (kanske den klara några nätter ute oxå om jag glömmer den... det är lätt hänt nu på vardagarna när jag jobbar)
MariaS
Du kan ställa den på din veranda på framsidan. Där är det så skyddat att du inte behöver ta in den vid frostrisk!
blomkronan
tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon