Full version: Hjälp med Chili
tomiso
Jag har ett trettiotal chiliplantor hemma och har börjat få blommor på en handfull av dem.
Problemet är bara den att blommorna dör och trillar av och då menar jag inte bara blomman i sig utan hela stjälken som blomman sitter på lossnar från stammen.

Händelseförloppet är alltid den samma.
Knoppen bildas och växer till sig och därefter kommer blomman fram. Två till tre dagar efter att blomman slagit ut så dör hela paketet och trillar av.

Växterna sitter vid fönstret och får ljus från morgon till kväll.
Dem torkar aldrig ut och jag övervattnar dem inte.
Jag ger dem Hesi Bloom näring enligt instruktionerna på flaskan.

Några som har idéer?

Inte ska man väl behöva springa omkring och pollinera åt växten va? Har aldrig gjort det förr!
Wilmer
Pollineringen är det ända jag kunde tänka fram, men jag kan inte chilis - de jag har pollinerar jag (inne) för säkerhets skull.
Åsa, mälardalen zon 2
Om alltihopa trillar bort betyder det ingen pollinering, om detta sker måste man skaka till blommorna eller gå med pensel från blomma till blomma.

Annars gör det ingenting om allt trillar bort i början man bör ju t.o.m plocka bort de första frukterna ofta sätter chili frukt då de är lite för små det blir bättre ifall de får växa till sig innan man låter dem producera frukt.
tomiso
På ett annat forum skrev någon rothalsröta.
Har aldrig hört talas om detta förut, kan det stämma?

Jag vattnar mina chilisar på morgonen och spolar i kallt vatten i vattenkannan tillsammans med näring. Detta använder jag sedan direkt. Kan detta vara problemet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon