|
malin72
30-04-2009, 08:46
jaha ja...hur har ni andra det?? Har ni börjat ställa ut på avhärdning ännu?? jag funderar på att göra mitt *vanliga* tält med fiberdukar och ställa ut iallfall perennerna det är fullt inne och eftersom att jag fick trips på mycket så måste det ju nästan vara bättre för dom att stå ute..sommarblommor får stanna inne
så har ni andra börjat och med vad??
Planterade i helgen ut det som skall ut. Enligt SMHI är det ingen frost i sikte på två veckor, vilket jag hoppas betyder att det inte blir nån mer frost den här våren.
Så här långt har det funkat, fast fjärilsbuddlejan har fått solbrända blad.
therese.kvist
30-04-2009, 08:59
Fast tv4 vädret sa i morse att det var frostrisk inåt landet i natt(valborg)
Irene_L
30-04-2009, 08:59
Förra veckan ställde jag ut perennerna som jag har sått i mitt plastväxthus. Jag täcker dom med flera lager med fiberduk varje kväll. På dagen har jag ett lager fiberduk som skyddar mot solen. Jag hade så trångt inne så jag var tvungen att göra detta. Jag har inte tagit in dom nån gång. Har dom åkt ut så får dom vara kvar...det får bära eller brista. Än så länge har det gått toppenbra!!!
Sen har jag fått spinn på mina sådda dahliaplantor. Dom har blivit utvisade till altanen. På nätterna har dom flera lager fiberduk. Det har också funkat ...hittills!
Mina perenner står ute dygnet runt med väv över.Har gått bra fast jag bor norrut. Nu har jag börjat ställa ut sommarblommorna på dagarna. Ställer ut dem i plastväxthus på altanen. Skönt att ha börjat fast det blir en massa spring.
Therese3z
05-05-2009, 07:51
Jag har inte ställt ut något alls än (är för feg!) men känner att jag behöver/vill få ut lite saker nu! (tar ju sån plats inne!) (Dessutom så är jag djupt okunnig i ämnet..) Så om någon bättre vetande vill upplysa mig om några frågor skulle jag vara väldigt glad!  Fråga 1: - Perenner kan man alltså avhärda lite tidigare än anueller? (Har tex törnrosas kjortel, lammöron, backsippa, klematis och aklejor inne än, när får de flytta ut?) Jag bor förresten i zon 4 (ev 5) och har säkerligen inte sett den sista frostnatten än.. Fråga 2: - Fröer som jag stratifierat ute och som nu börjat gro (fortfarande ute, helt oskyddat), ska jag ta in dessa/täcka med fiberväv om det är risk för nattfrost eller sköter de sig själva även i fortsättningen? (Har tex en gräslilja som står där ute nu och jag inte vet om jag ska låta den sköta sig själv eller om jag bör ge den lite kärlek inomhus?) Fråga 3: - Hur många dagar bör man springa ut och in med växterna innan de kan vara ute hela tiden? Hur gör ni? Hur lång tid bör avhärdningen få ta? (Tex: En timme dag ett, 3 timmar dag två, hela dagen dag 3 och sedan dygnet runt under fiberväv?) Ska jag ställa växterna i skuggan hela dagarna första tiden så de inte blir sönderbrända eller är det olika beroende på vilken sort det gäller?
blomkronan
05-05-2009, 08:09
Bor i zon 2 Aklejorna, stockroser, tagetes, solroser och lobelian har stått ute i miniplastväxthus sedan två veckor tillbaka dygnet runt i skugga, jag öppnar framsidan på dagarna och stänger på kvällarna. Dom mår bra. Lite annat (inte allt  ) har jag när jag haft ledig dag burit ut och ställt i skuggan från morgon till kväll... Änglatrumpeter, palmer, oliv, bogavillan, pelagonierna, div perenner. och det har gått bra. Nu vet jag inte hur länge jag orkar hålla på... innan jag tar och planterar ner allt och lägger på fiberduk. Stockroserna verkar mycket tåliga... jag har så många så jag testa... plantera några plantor i påskas och dom mår hur bra som helst, jag har inte täckt dom med fiberduk på en vecka. Vi har 4-8 grader på nätterna.
malin72
05-05-2009, 08:13
CITAT (Therese3z @ 05-05-2009, 08:51)  Jag har inte ställt ut något alls än (är för feg!) men känner att jag behöver/vill få ut lite saker nu! (tar ju sån plats inne!) (Dessutom så är jag djupt okunnig i ämnet..) Så om någon bättre vetande vill upplysa mig om några frågor skulle jag vara väldigt glad!  Fråga 1: - Perenner kan man alltså avhärda lite tidigare än anueller? ja perenner kan du ta ut tidigare dom är inte lite känsliga!!(Har tex törnrosas kjortel, lammöron, backsippa, klematis och aklejor inne än, när får de flytta ut?) jag skulle ha ställt ut allt förutom törnrosas kjortel....i så fall mycket försiktigare med den!Jag bor förresten i zon 4 (ev 5) och har säkerligen inte sett den sista frostnatten än.. Fråga 2: - Fröer som jag stratifierat ute och som nu börjat gro (fortfarande ute, helt oskyddat), ska jag ta in dessa/täcka med fiberväv om det är risk för nattfrost eller sköter de sig själva även i fortsättningen? (Har tex en gräslilja som står där ute nu och jag inte vet om jag ska låta den sköta sig själv eller om jag bör ge den lite kärlek inomhus?) det som grott ute mår bättre av att stanna ute, om du tar in dom i värmen nu så måste du iallfall avhärda dom senare!!:)Fråga 3: - Hur många dagar bör man springa ut och in med växterna innan de kan vara ute hela tiden? Hur gör ni? Hur lång tid bör avhärdningen få ta? (Tex: En timme dag ett, 3 timmar dag två, hela dagen dag 3 och sedan dygnet runt under fiberväv?) Ska jag ställa växterna i skuggan hela dagarna första tiden så de inte blir sönderbrända eller är det olika beroende på vilken sort det gäller? Jag ställer allt i skugga första veckan minst, med fiberväv runt om dom i början sen lättar jag på det under dagtid....mina står ute nu och utan väv men jag bor mildare än du!! Jag fick lära mig att när man väl ställt ut så får dom stanna där för att slippa allt spring, och så gör jag!! Hellre på med några lager väv som sakta tas av ett lager i taget!! Hoppas att det hjälpte dig
Österläge
05-05-2009, 10:33
Jag funderar oxå på om jag ska börja avhärda mina chilis, tomater, sommarblommor mm. Problemet är att vi åker bort 15-21 maj, och jag är orolig för att det kan bli frost när vi inte är hemma och jag inte kan skydda dem... Vad skulle ni göra, är det bättre att ha dem kvar inne tills jag kommer hem igen? En kompis ska vattna men jag kan inte be henne hålla koll på frostrisken...
Ja, vi har ett avlångt land...
Avhärdningen är så gott som klar hos mig... Det mesta är utplanterat i köksträdgård och rabatter...
Squash, kronärtskocka och tomater är utplanterade med väv över, liksom bönor, fänkål och rotselleri...
Alla tomater, paprikor, gurkor och meloner står i sina slutkrukor i växthuset...
I värsta fall får fläkten gå för fullt om det skulle bli "vinter" igen...
jag har nästan allt i växthuset ( minst +5 grader på nätterna, oftast närmast +10 grader) sedan i början av april, nu börjar utflykten och jag funderar också i vilken ordning detta skulle ske klokast i år ?
Jag har en liten plasthus som är redan proppfull av kålplantor, fördelen är att jag kan fälla ner plasten snabbt inför en kyligare natt, några perenner är också omskolade och ute som de har varit från början. Men resten.
Hur rangordnar ni utskolningen ?
ett förslag från mig, rätta gärna! Finns det något att rangordna mellan 2-5 överhuvudtaget, är dom inte lika känsliga allihopa ?
1) perenner som har grott ute 2) andra perenner 3) rotfrukter ( tänker på rotsellerin) 4) lökväxter 5) annuel 6) tomat 7) paprika, chili 8) pumpa 9) gurka
blomkronan
06-05-2009, 07:21
CITAT (Österläge @ 05-05-2009, 11:33)  Jag funderar oxå på om jag ska börja avhärda mina chilis, tomater, sommarblommor mm. Problemet är att vi åker bort 15-21 maj, och jag är orolig för att det kan bli frost när vi inte är hemma och jag inte kan skydda dem... Vad skulle ni göra, är det bättre att ha dem kvar inne tills jag kommer hem igen? En kompis ska vattna men jag kan inte be henne hålla koll på frostrisken... Du kan vänta... Det kan ju komma frostnätter hela maj! Sen vill ju tomaten ut först när den har blommat. Jag kommer inte ihåg... hade du växthus? för om du har det kan du ju sätta ut en värme fläkt där... men då måste dom ju klara minst 10 grader, har du haft dina planter svalt eller i rumsvärme?  Mari
Österläge
06-05-2009, 08:18
Ok, då väntar jag, bättre än att jag går och oroar mig på semestern... Nej, har inget växthus, bara ett sånt här mini från Clas Ohlson: http://www.clasohlson.se/Product/LargeImag..._080716_327.jpg. Det hjälper väl inte mot nattfrost va?!? Visste inte att tomater vill vara inne tills de blommat!! Men vad bra, då väntar jag. Har haft växterna i rumstemp.
WingDing
06-05-2009, 19:14
Sått: C. annuum Hungarian yellow hotwax C. annuum Early Jalapeno (2 olika lev) C. annuum Peter Pepper C. annuum Prairie Fire (övervintrad) C. annuum Ramiro C. annuum Ring o´Fire C. annuum/chinense Dutch Habanero F2
C. baccatum Aji Cristal C. baccatum Criolla Sella C. baccatum Lemon Drop C. baccatum Omnicolor C. baccatum Starfish
C. chinense 7Pod / 7Pot C. chinense Cameroun C. chinense Dorset Naga (Köpta från www.dorsetnaga.com) C. chinense Habanero C. chinense Habanero Brown Large C. chinense Habanero Peruvian White RIP C. chinense Madame Jeanette C. chinense Pimenta Da Neyde
C. frutescens Deamon Red (övervintrad) RIP
C. praetermissum CGN 20805 RIP C. praetermissum CGN 22795
C. pubescens PI 585267 Turbo Pube C. pubescens Rocoto De San Isidro
Vad kom upp ??? jupp det mesta gett bort tvingat bort resten av det jag hade sattes ut för 3v (satte ut halva gänget) sen vad hände jupp 3 nätter med som mest -3 50% tappade alla blad å skrumpnande stammar men skam den som ger sig planterade ut resten för 1v sen kastade 15-20 planter som sorry dog (stor tår rann ned för kinden av 6 plantor klarade bara 1 sig av C. chinense Pimenta Da Neyde) men nu är allt på fyllt igen 10st 40l baljor 18st 12l spannar så nu hoppas man bara på bra väder HELA sommaren..
Hade i första rundan typ kål nät/duk över alla men kom snabbt på att när det kom lite vind så kunde duken röra stammar å blad trots bambu pinnar som stöd mm sen det där med avhärdning gick jag den sten tuffa vägen från 27+ hemma till -3 på natten ute inte perfekt handling från min sida men har/hade ALLDELES för många plantor typ 250st innan jag gav bort så många som jag kunde.
Men kan säga att C. annuum Ring o´Fire konstiga trotts att de fick utstå -3 regn kall blåst mm så har de 8 jag satte ut har de inte tappat ett blad de verkar inte bry sig nu får man se om de klarar värme lika bra.
Man kan väl tilllägga att nu blåser det satan ute å är kallt i vinden håller tummarna hårt...
Österläge
23-05-2009, 23:47
Idag började jag avhärda chilis, dahlior, riddarsporrar, basilika, törnrosas kjortel, hmm kanske nån mer... Satte dem i skuggan med fiberduk över o tog in dem över natten, men efter att ha läst den här tråden igen låter jag dem nog stå ute nästa natt, fast med flera lager fiberduk över... Efter ca en vecka tänkte jag sätta dem i miniväxthuset (se längre upp i tråden), kan ju lägga fiberduk över om det blir kallt på natten.
Tomat ska stå inne tills de blommar alltså? Gäller det chili oxå? Förra året blommade mina chilis innan jag satte ut dem, men i år sådde jag mycket senare så de har inte fått knoppar än. Gör det nåt tror ni?
Mina dahlior har fått spinn tror jag det är, hoppas det försvinner när de kommer ut...
CITAT (Österläge @ 24-05-2009, 00:47)  Idag började jag avhärda chilis, dahlior, riddarsporrar, basilika, törnrosas kjortel, hmm kanske nån mer... Satte dem i skuggan med fiberduk över o tog in dem över natten, men efter att ha läst den här tråden igen låter jag dem nog stå ute nästa natt, fast med flera lager fiberduk över... Efter ca en vecka tänkte jag sätta dem i miniväxthuset (se längre upp i tråden), kan ju lägga fiberduk över om det blir kallt på natten.
Tomat ska stå inne tills de blommar alltså? Gäller det chili oxå? Förra året blommade mina chilis innan jag satte ut dem, men i år sådde jag mycket senare så de har inte fått knoppar än. Gör det nåt tror ni?
Mina dahlior har fått spinn tror jag det är, hoppas det försvinner när de kommer ut... Dahlierna skulle du ha ställt ut tidigare. Jag har haft mina ute i plastväxthus dygnet runt och jag bor ändå i norr. Iår har jag ställt ut nästan alla sommarblommorna och de har klarat sig. De är tuffare än man tror. Fast man måste ju va uppmärksam på vädret, täcka över om man ser att det blir för kallt. Zuccini har jag inne nu de är känsliga för kyla, gäller kanske också chili.
Tulipanaros
24-05-2009, 09:19
Tomat _måste_ inte stå inne tills den blommar, men när man sätter ut den stannar den ofta i växten ett tag, dvs. den satsar på att etablera sig i stället för att sätta frukt. Om det då redan finns blommor/fruktanlag kommer det ju frukt ändå -- den är ju redan på väg så att säga -- men om det inte finns kan skörden försenas litegrann.
Österläge
24-05-2009, 13:04
CITAT (Lillja @ 24-05-2009, 07:49)  Dahlierna skulle du ha ställt ut tidigare. Jag har haft mina ute i plastväxthus dygnet runt och jag bor ändå i norr. Iår har jag ställt ut nästan alla sommarblommorna och de har klarat sig. De är tuffare än man tror. Fast man måste ju va uppmärksam på vädret, täcka över om man ser att det blir för kallt. Zuccini har jag inne nu de är känsliga för kyla, gäller kanske också chili. Jo, fast jag var bortrest en vecka nu i maj, därför vågade jag inte sätta ut dem tidigare - kunde inte gärna be blomvakten hålla koll på frostrisken...  Så här i efterhand hade det ju aldrig varit under 5 grader så visst hade jag kunnat sätta ut dem, men det vet man ju inte... Men det var kanske därför dahliorna fick spinn, för att de var inne för länge? CITAT (Tulipanaros @ 24-05-2009, 10:19)  Tomat _måste_ inte stå inne tills den blommar, men när man sätter ut den stannar den ofta i växten ett tag, dvs. den satsar på att etablera sig i stället för att sätta frukt. Om det då redan finns blommor/fruktanlag kommer det ju frukt ändå -- den är ju redan på väg så att säga -- men om det inte finns kan skörden försenas litegrann. OK, då förstår jag! Då åker de nog ut ändå, de växer snart ur fönstret...  Tack för svar! Förmodligen samma för chilis då.
smuleborg
24-05-2009, 21:14
Vi var sent ute med sådd i år. Har inte avhärdat någonting. Kanske en liten sanning med modifikation, eftersom tomatplantorna står ouppvärmt (10 på natten, 15-20 på dagen), så också Geranium pratense 'Midnight Reiter' och 'Purple Haze'. Allt annat inomhus runt 20 grader dygnet runt. Vi är sent ute.
Men vem vet, förra året kom frosten och hagelskurar första veckan i juni. Då rök endel.
blomkronan
24-05-2009, 21:29
Österläge Tomater tål inte kyla... så ta INTE ut dom nu! dom vill ha minst 10 grader helst varmare... runt 15 grader på nätterna och vi kan fortfarande få kallare på nätterna. Jag skulle inte chansa iallafall om det handlar om att man inte får plats... "så få inte plats" ett par veckor till då  istället för att döda dom! Du bor i zon 2 som jag... Det finns såååå mycket fakta om tomater på nätet läs det
Österläge
24-05-2009, 21:53
CITAT (blomkronan @ 24-05-2009, 22:29)  Österläge Tomater tål inte kyla... så ta INTE ut dom nu! dom vill ha minst 10 grader helst varmare... runt 15 grader på nätterna och vi kan fortfarande få kallare på nätterna. Jag skulle inte chansa iallafall om det handlar om att man inte får plats... "så få inte plats" ett par veckor till då  istället för att döda dom! Du bor i zon 2 som jag... Det finns såååå mycket fakta om tomater på nätet läs det  Nää, varför läsa själv när nån här på Odla kan berätta för mig?!?  Ok då, avvaktar väl lite då...  Än så länge får de plats, men de är så höga!! Fast 15 grader på nätterna, det blir det ju typ aldrig här... Men chilisarna då, de är väl minst lika känsliga?!?  Nån som vet...?
smuleborg
24-05-2009, 22:37
Vad bra att våra står inne då. Häpp. Och invaderar. Vad gör man inte.
blomkronan
24-05-2009, 23:17
CITAT (Österläge @ 24-05-2009, 22:53)  Nää, varför läsa själv när nån här på Odla kan berätta för mig?!?  Ok då, avvaktar väl lite då...  Än så länge får de plats, men de är så höga!! Fast 15 grader på nätterna, det blir det ju typ aldrig här... Men chilisarna då, de är väl minst lika känsliga?!?  Nån som vet...? Självklart ska du vara på odla  Jag blev bara rädd att du skulle ställa ut tomaterna redan nu... Chilisarna är inte lika känsliga... jag har ställt ut mina nu i växthuset, men det kan vara för kallt vissa nätter fortfarande, men jag tycker du kan börja avhärda dom nu i ditt lilla plastväxthus dagtid i allafall  Jag har haft 10-13 grader i växthuset (med värmefläkt) på nätterna och Chilisarna mår bra. Men Wingding hade sina ute och en del dog...
Österläge
25-05-2009, 15:15
Tack Blomkronan, då får tomaterna stå kvar inne ett tag till, har ju ändå en del andra växter inne fortfarande (de som såddes sent o omskolades i helgen) så några mer eller mindre...  Men skönt att chilisarna klarar det, kom på oxå att jag har läst att de blir knubbiga av lite kylare på natten, så det bör ju inte vara så farligt. I natt var det aldrig kallare än 8 grader faktiskt! Men jag vet, det kan komma frostnätter in juni... Har ju inhandlat fiberduk nu iaf så jag kan skydda dem om det blir frost.
Tulipanaros
25-05-2009, 15:55
Hm, min erfarenhet är snarare att chili är känsligare än tomat... men det beror förstås också på vilken sort av tomat/chili du har. Mina chilis och paprikor är i alla fall inte lika tuffa som mina tomater.  I vilket fall: även om du har tomaterna inne ett tag till tycker jag att de måste få vara ute så mycket som mycket på dagarna nu, för att tuffa till sig inför utesäsongen. Mina tomater står ute -- visserligen i ett mycket skyddat läge -- dygnet runt nu (zon 3/4), men jag vågar inte plantera ut dem på friland ännu eftersom det kan komma bakslag fortfarande. Mina parikor och auberginer står också ute dygnet runt, men det var inte så länge sedan jag tog in dem en natt, eftersom vädret kändes lite för hårt. Nästa morgon åkte de ut igen. Tomat och paprika har stora frukter (men inga mogna ännu) och auberginen blommar snart.
Österläge
25-05-2009, 21:03
Ojoj, verkar svårt att veta... Jaja, chilisarna är på sitt tredje dygn nu så de får stanna ute, tar kanske ut tomaterna dagtid när det är fint väder då, o in på natten ett tag. Har ju ett litet växthus i plast, kan ställa tomaterna i det kanske - men först måste de ju avhärdas...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|