WalterEgo
de bästa bilderna hamnar sist för att de får ettor i betyg av oroliga deltagare som tvingar sina vänner att gå in och rösta på deras egna alster och nån trist skräpbild med dålig skärpa och utan nån som helst koppling till våren kommer att vinna - fy va dåligt !
den enda fina bilden som fått bra poäng är videfåglarna.
Irene_L
Jag har mailat Odla och påpekat detta om att det inte funkar att ha genomsnittet. Dom kommer utvärdera tävlingen. Vi får hoppas att dom ändrar reglerna till nästa gång!
KURT
Det finns alltså Robinsonpakter på Odla!
Anma
CITAT (KURT @ 30-04-2009, 13:38) *
Det finns alltså Robinsonpakter på Odla!

Klart det finns!
Berith
CITAT (Anma @ 30-04-2009, 13:51) *
Klart det finns!

Menar du att ni är några som gaddat ihop er och ger 1 poäng bara för att medelpoängen ska bli lägre...??

Det tycker inte jag är snällt. nono.gif
Anma
CITAT (Berith @ 30-04-2009, 13:56) *
Menar du att ni är några som gaddat ihop er och ger 1 poäng bara för att medelpoängen ska bli lägre...??

Det tycker inte jag är snällt. nono.gif

Jag har inte gaddat ihop mig med någon, men du måste ju hålla med om att det finns "pakter" på odla, se bara på påsktävlingen! yes.gif
Jag svarade på Kurts påstående om pakter, inte på något annat.

Tillägg:
Jag har alltså på inget sätt ens röstat i vår tävlingen, än mindre uppmanat någon att ge ettor på någon bild.
Berith
CITAT (Anma @ 30-04-2009, 14:02) *
Jag har inte gaddat ihop mig med någon, men du måste ju hålla med om att det finns "pakter" på odla, se bara på påsktävlingen! yes.gif
Jag svarade på Kurts påstående om pakter, inte på något annat.

Tillägg:
Jag har alltså på inget sätt ens röstat i vår tävlingen, än mindre uppmanat någon att ge ettor på någon bild.

Ok... Vet inte vad påsktävlingen är för nåt iofs.
ingrids
Jag har fått mer än ett mail om att rösta på vänner i olika tävlingar och det har också funnits såna trådar på odla (tror dock inte om fototävlingen). Då blir det ju lätt så att den med flest vänner/anhängare vinner. Jag vet dock inte om jag skulle gå så långt som att kalla det pakt, även om jag inte heller skulle kalla det rättvist.

Jurybedömningar är väl det mest ojäviga såtillvida, men det tar å andra sidan mycket resurser för dem som är jury och går nog inte utan en organisation eller sponsor bakom.
Huggorm
CITAT (Berith @ 30-04-2009, 14:07) *
Ok... Vet inte vad påsktävlingen är för nåt iofs.

Det med påskäggen förmodligen
Berith
CITAT (Huggorm @ 30-04-2009, 14:10) *
Det med påskäggen förmodligen

Aha! Trodde att det fanns en fototävling här på Odla i påskas också.
ängsvädd
Alltså ICA:S påsktävling kan man väl knappast kalla för en pakt - en deltagare på odla hade gjort mycket fina, handmålade ägg som det låg otroligt mycket arbete bakom. Vi som röstade på hennes ägg för att vi tyckte de var värda att vinna skulle aldrig ha satt ettor på övriga bidrag om den möjligheten fanns.

Ang. odlas tävling så har jag inegen aning om vilka som döljer sig bland de flesta bilderna - jag har bara gett 5:or till några av de jag tycker är fina - jag har gett 5:or för att på något sätt uppväga de som ger ettor.
Anma
CITAT (MimmiH @ 30-04-2009, 14:35) *
Alltså ICA:S påsktävling kan man väl knappast kalla för en pakt - en deltagare på odla hade gjort mycket fina, handmålade ägg som det låg otroligt mycket arbete bakom. Vi som röstade på hennes ägg för att vi tyckte de var värda att vinna skulle aldrig ha satt ettor på övriga bidrag om den möjligheten fanns.

Ang. odlas tävling så har jag inegen aning om vilka som döljer sig bland de flesta bilderna - jag har bara gett 5:or till några av de jag tycker är fina - jag har gett 5:or för att på något sätt uppväga de som ger ettor.

Jag röstade också på det ägget, första omgången dels för att det var en odlait och dels för att det var fint.

Inte var jag heller 100% allvarlig med mitt inlägg i denna tråd. Jag trodde att ni skulle fatta det, men jag hade tydligen fel.

Inte hade jag ens kollat upp så pass att någon lägger låga betyg på vissa för att få upp andras bidrag. Mitt inlägg var fortfarande endast en rekaktion på Kurts påstående om pakter, inget annat och jag ångrar att jag skrev det öht.

Jisses.
ängsvädd
Det var ju bra att du iaf inte var 100 % allvarlig med ditt inlägg - det var nämligen vissa som tidigare gjort sådana antydningar.

Tillbaks till odlas bildtävling så har jag helt tappat intresset för att rösta - känns så tröstlöst med ett-sättarna.
Gita
CITAT (MimmiH @ 30-04-2009, 15:13) *
Det var ju bra att du iaf inte var 100 % allvarlig med ditt inlägg - det var nämligen vissa som tidigare gjort sådana antydningar.

Kanske vad det jag som antydde något för jag tycker att en del inlägg i den s.k. påskäggtråden var direkt osmakliga.
Gita
Wilmer
Nu tog jag mig tid att rösta på bilder jag gillar, men alla verkar ha 2,33 röster innan jag röstar... Håller med, rätt meningslöst att rösta wacko.gif .
Alexander-VG-zon3
OKI erkänner ! jag frågade faktiskt mamma och mormor vad dom tycke om bilden och dom två röstade, annars är dom andra 19rösterna från personer jag inte känner (en av rösterna kommer från Markus_H som jag känner). sammanlagt fick jag på en bilds 22röster.

jag laddade upp TVÅ st, nu är mitt hjärta lättat!

det jag tycker är negativt med denna tävling är

- medelbetyg
- ingen gräns på antal bilder (exempel kan ju en person ladda upp 100bilder och därmed har bättre chans), exempel kan man ha en gräns på 1-5st eller nåt.

betyg i sig och kommentar är väl inte fel, dock tycker jag inte att högsta eller lägsta betyg ska avgöra utan att dom som gjort tävlingen utser den bilden som dom tycker är finast till vinnare. alt är att man måste vara inloggad för att rösta, för annars hade ju inte min mamma och mormor kunnat rösta. vilket blir att man då kan ''fixa'' fler röster från utomstående.
Wilmer
Hm, röstade på en läcker bild där 79 personer röstat - den hade 2,33 poäng. En sak är väl att fiska röster, en annan är väl att folk går in (fattar inte hur man orkar engagera sig och rösta på en poängare, speciellt inte på en så vacker bild) och röstar en poäng för att rösta ner.
ängsvädd
Det var några bra idéer flaxss.

Alternativt skulle en jury kunna utse bästa bilderna.
WalterEgo
Det enda som fungerar i såna här sammanhang är att en opartisk jury avgör vilken bild som är vackrast. - eller möjligtvis att man väntar med röstningen tills alla deltagare laddat upp sitt bidrag (max ett bidrag!) och sedan får alla rösta på den de tycker är FINAST ( och naturligtvis inte sitt eget bidrag!) - då blir det automatiskt mindre taktikröstande och svårare att 'rösta ner' en bild som man upplever som ett 'hot'.
Pia L
Det må så vara att jag är lite seg och trög ibland....men hur och var hittar man till "fototävlingen"? Jag vill ju se på bilderna, men nu har jag letat överallt känns det som, utan resultat
Huggorm
CITAT (Pia L @ 01-05-2009, 16:56) *
Det må så vara att jag är lite seg och trög ibland....men hur och var hittar man till "fototävlingen"? Jag vill ju se på bilderna, men nu har jag letat överallt känns det som, utan resultat

Den tog slut när april övergick i maj, och plockades genast bort
Pia L
Jaha... confused.gif unsure.gif det gäller alltså att vara nyfiken liiiite snabbare i fortsättningen då
WalterEgo
bilderna finns fortfarande kvar !

http://www.odla.nu/foto/var09/
Danne031
Var det 799 bidrag blink.gif

Vem i hela hel... kan någonsin titta på så många! ohmy.gif
Red Top
Tar man sig tid, eller snarare, har man tid går det alldeles utmärkt. Det är ett rent nöje att se vad olika människor väljer som motiv. Många av bilderna är väldigt fina, andra lite roliga eller bara gulliga.

Väljer man alternativet 60 bilder per sida, blir det bara 14 sidor och känns inte så jobbigt. flirting.gif

Det tråkiga tycker jag är att bilderna inte visas i större format när man klickar på dem.
Ralf
CITAT (Danne031 @ 02-05-2009, 00:12) *
Var det 799 bidrag blink.gif

Vem i hela hel... kan någonsin titta på så många! ohmy.gif

Det är det jag har sagt, man kan lika bra lotta ut priser nu, speciellt efter som vissa har sabbat omröstningarna.
Men om det är 799 bilder är det ju redan där i antalet bilder ett tur-moment om någon tittar på just "min" bild eller inte.
Huggorm
Vissa deltagare har ju lagt in mellan 10-20 bidrag, då blir det snabbt hundratals
pejori
CITAT (WalterEgo @ 30-04-2009, 11:36) *
de bästa bilderna hamnar sist för att de får ettor i betyg av oroliga deltagare som tvingar sina vänner att gå in och rösta på deras egna alster och nån trist skräpbild med dålig skärpa och utan nån som helst koppling till våren kommer att vinna - fy va dåligt !
den enda fina bilden som fått bra poäng är videfåglarna.

Tycker också den är otroligt fin den bilden. tummenupp.gif
Snöflinga
Har nu suttit och tittat igenom alla bilderna (bildspel) sweatingbullets.gif Tänk att det finns så många duktiga fotografer på Odla! Måste vara jättesvårt att utse någon vinnare eftersom de flesta var just vinnare på sitt sätt g.gif tummenupp.gif Att det sedan fuskas är ju så¨tråkigt, fast poängsystemet inbjöd till det och man får hoppas att att de hittar en bättre lösning till nästa gång dunno.gif
Wilmer
Jag har kollat igenom dem flera gånger, kan man göra framför tv'n.. Men mina bidrag har inte kommit med, snacka om ogjort arbete wacko.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon