Full version: Träd vid infarten
Silur
Hej igen!
Vad tycker ni om crataégus laevigata ‘Paul’s Scarlet’ (Rosenhagtorn), - alba var serice (vitpil) och Prunus Sargenti (bergkörsbär) som träd till infarten?
Cilla
Beror på hur mycket jordutrymme du har för trädet och i vilken zon det gäller, dvs var i landet.

Rosenhagtorn är ett mindre träd, mycket fint när det blommar. Kräver god jord, är för lågt för att stammas upp så att en högre bil (t ex pickup) kommer under om trädet ska stå nära infarten. Vitpil är ett större, också vackert, träd (om det är den sorten jag tänker på som du nämner) som man kan stamma upp så att också lite högre fordon kommer under. De är törstiga träd som om de inte har tillräckligt i marken söker sig till rörledningar.

Beskriv marken där trädet ska stå, hur nära infarten det ska stå och var i landet det gäller så kan mer tips ges!
Silur
Det är sandig och torr jord i zon 3. Inga vattenledningar i närheten.
Vi vill gärna ha ett träd som blir 7m högt eller högre.
Vet ni vad som skiljer vitpil och silverpil. Växer vitpil mer upprätt?
Huggorm
Ett sandigt och torrt läge är inte optimalt för en pil, dom vill ha det fuktigt
Silur
Hej!
Har du något förslag?
Tjockepoffa
Rosenhagtorn är ett av mina favoritträd!
Otroligt vackert!
Då jag redan har ett planterat på tomten så har jag tänkt mig att sätta en Paradisbuske vid vår infart!
Huggorm
Vilken storlek på träd vill du ha? Liten som en rosenhagtorn eller stor som en vitpil?

Ett träd som kanske skulle funka är naverlönn, acer campestre, dom klarar ganska torra lägen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon