Full version: Tips om purjolök?
heffaklumpen
Jag "sprang på" en låda med purjolök idag som jag naturligtvis var tvungen att testa i mitt trädgårdsland. De var ca 10 cm höga och väldigt smala. Och tättväxande...

Hur ska jag behandla dem nu? Är det vara att dela försiktigt och plantera i en rad? Ska jag täcka på natten?

Tacksam för tips!
Åsa, mälardalen zon 2
Det är för tidigt att plantera ut purjo. All frostrisk ska vara över, utsätts purjo för låga temperaturer stocklöper de = blommar.

Klipp istället ner plantorna till ca 6cm höjd och fortsätt odla dem i låda/kruka, de kan vara ute på dagen ifall det inte är kallt (gärna i lite skuggigare läge, men ta in dem på natten.)

När frostrisken är över (ofta närmre juni) så kan du plantera ut plantorna en och en med ca 1-2dm mellanrum i välgödslad jord i rader. Plantera gärna ner plantorna djupare än vad de suttit under uppdrivningen.
heffaklumpen
Ska jag bara klippa av dem rakt av?

De står väldigt trångt nu, ska jag försöka plantera om dem glesare i en sålåda e. dyl. så de får lite mer plats?
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det är bara att klippa dem rakt av. Om det går att pilla isär dem och sätta dem mera en och en så kan man göra det, då går det ju lättare sedan då man ska plantera ut dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon