Har lovat vidarebefodra en fråga till er angående Dahlior. Kan man dela knölen eftersom den blivit så stor och när ska det i så fall göras nu när den tas upp på hösten eller till våren. Är det något annat att tänka på i samband med delningen??
Eva St
Mariann
06-10-2003, 13:49
Jag delar mina nu. Var bara försiktig med knölarna, annars inget vad jag vet
Hur då försiktig med knölarna
Eva St
Gunvor Nilsson
07-10-2003, 05:45
Längst upp på knölen sitter "ögon", alldeles vid fästet till stjälken. För säkerhetsskull behåll en bit av stjälken kvar. Det går inte att dela en knöl för då riskerar man att en del blir utan ögon. Men i de flesta fall så växer det flera knölar på samma stjälk och då får man dela så nära stjälken som möjligt så att ögonen följer med på knölen. Men vad jag förstår skall man inte dela förrän vid plantering.
Om du går upp längst upp på den här sidan, klickar på Odla.nu´s logga då kommer du till Odlas förstasida. Sök på dahlior i sökrutan så hittar du artiklar som Sylvia har skrivit. Där finns nog utförligare svar.
/Gunvor
Alpiner i Halmstad
08-10-2003, 20:38
Vi delar rötterna samtigt med planteringen. De skador som man ev. ger knölarna läks när tillväxten startar. Får rötterna en liten skada nu när plantan går i vila kan rötan sprida sig till hela plantan eller hela samlingen.
Det räcker vanligtvis med 3-4 grova rötter per nysatt planta, stjälkarna blir då kraftiga och välutvecklade.
M.v.h. Bernt
Tackar och bugar för era svar. Visste att man kunde lita på er
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.