olgak
Jag har haft tidningspapper och kartong i komposten och som marktäckning (sen har jag ofta lagt gräsklipp eller täckbark ovanpå för snygghetens skull och för att det inte ska blåsa bort). Men sen var det någon som sa till mig att man inte skulle ha kontorspapper i komposten, för att det var lim i. Dels har jag inte hört det förut, dels vet jag inte vad det var för lim och varför det i så fall skulle vara skadligt. Är det någon här som vet om det skulle vara fel att använda vissa sorters papper?
Piccante
Papper är ju i grunden träfibrer och är biologiskt nedbrytbart. Limmet är förmodligen miljövänligt och baserat på stärkelse eller någon naturprodukt.
pollenper
Kontorspapper är ofta bestruket med lera, kaolin eller ev bentonit.
Och det är ju miljövänligt i alla fall.
GME
Ända jag skulle ha funderingar över är själva trycket, är ju idag syntetsika färg ämnen och vad innehåller de igentligen ?
olgak
Tackar för era svar! Ja, jag tänkte ungefär som ni, att limmet antagligen är ofarligt osv. Så nu känner jag mig lite lugnad wink.gif jag vart rädd att jag tappat greppet, för jag har alltid tyckt att papper gör sig väl i trädgårdslandet smile.gif (och kompost).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon