Hej, två av mina Klematis av sorten "Sunset" har dött och jag haft svårt att hitta just den sorten (bor i Östra Norrbotten).
Så jag undrar om någon kan ge förslag på en Klematis som liknar "Sunset" och som växer ugnefär lika mycket på en säsong. (Bor i Zon 5)
Tack på förhand
Gunilla T
01-05-2009, 08:09
Hur vet du att de har dött?
Bubka
01-05-2009, 14:41
Den ena drabbades av vissnesjuka och den senaste har inte en tillstymmelse till knopp, de övriga frodas och trivs.
Den sistnämnda stod planterad som närmaste granne med den sjuka, så den kanske har smittats den också...
Gunilla T
01-05-2009, 17:54
De behöver inte alls vara döda...även om de vissnar ner mycket snabbt kan de komma igen...ta inte bort plantorna utan vänta och se...jag har haft clematis som varit borta i två säsonger och kommit igen.
Det är ganska vanligt att kraftigväxande och storblommiga clematis plötsligt vissnar ner...om det är sjukdom eller att de växer för kraftigt i början så att rotsystemet inte hinner försörja plantan låter jag vara osagt...det bästa är faktiskt att inte låta dem blomma den första säsongen utan klippa ner dem. Då hinner rötterna växa till sig...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.