CITAT (flaxss @ 30-04-2009, 21:53)

Kamelia vill ha helt andra förhållanden än Oliv, Citrus.
jag sköter Kamelia så här
Våren - tar ut vid ca +10c (tar in vid nattfrost). placerar kamelian först i skugga eller med skydd först mot solen, därefter (ca 1-2månader) så placerar jag den i östläge eller västläge gärna åt norr hållet. då kamelia inte vill ha sol och värme. i feb-mars planterar jag om den i en jord med lågt PH.
Sommaren - håller den fuktig hela tiden, och så ger jag den fullnäring utan kalk ca 1-2gånger i månaden från april-maj till juli.
Hösten - har den ute så långt det går, även om en del sorter tål mycket frost så tål inte alla det och klan dö under -5c -10c. därför dom jag odlar i kruka brukar jag ta in innan frosten. ev ta ut dom på morgonen igen vid plusgrader.
Vintern - när det blir för kallt ute så tar jag då in den och placerar den i ett utrymme som håller ca +5c +10c och gärna extra ljus. håller den lätt fuktig även under vintern ev låta den torka ut 1-2dagar. ingen näring!. dom blommar oftast på vintern och/eller under våren.
Passiflora kan du ta ut vid +10c ( ta in vid nattfrost). placera den först i halvskugga sedan i full sol. under sommaren vill den va i ett soligt och varmt läge. håll den lätt fuktig under hela sommaren (inte blöt jord!) ge den normal dos näring under april-maj till juli. ha den ute så länge det går. ta in den innan frosten och övervintra den i en temp på +1c +15c. beroende art så tål dom olika, en del tål inte frost alls medan en del arter kan växa på friland i zon 1-2.
Precis så gör jag också, mina Kamelior har levt ett antal år och blommar varje vinter....