Full version: Bygga Växthus.
Libras
Helt ny här och jag tänkte höra mig lite för med ni som är experter.

Ska bygga ett litet växthus som är ca 1,60 meter brett och 1,70 meter långt och jag tänkte använda väggen mot vedboden som en vägg och sen sätta upp balkskon för att lägga några små takstolar och jordankare för stolparna i motsatt rikning.

Till tak hade jag tänkt och använda ett vanligt plast tak typ sånt här men sen så kommer vi till väggarna och jag tänkte att man kunde ha samma som till taket men då säger "Chefen" här i huset att man måste ha nån sorts plast eller glas.

Stämmer det att man måste ha nån sorts plast eller glas som släpper in solljus?
Eller kan man ha samma som jag hade tänk ha till taket?
Om inte vad ska man ha för plast? Ska vara nått som håller, för det blåser en del där växthuset ska stå....

Tacksam för svar!

P.S Kanske finns liknande trådar, men jag hitta ingen och om någon moderator vill flytta den här så är ni välkommna D.S

Så här ser stället ut där det ska byggas.
Mellan pinnarna ska det byggas......
[attachment=34038:P4300004.JPG]
Platinum
Sånt tak har jag på mitt växthus också.

Om du är händig kan du säkert göra väggar av korrigerad plast men annars så är det nog enklare att göra väggar av kanalplast om du vill ha just plast.

Ps. Om du ska montera mot en vägg så fundera på ventilation innan du tar beslut om material. Blir det för varmt så kan växterna duka under av värmeslag.
Libras
Nu börjar bygget att ta form, det blir inte stort, men det räcker åt oss hoppas ja rolleyes.gif

[attachment=34299:Bild037.jpg]

Till väggarna hade jag tänkt att ha byggplast men nu är det så att jag har sökt som en galning på nätet och jag hittar då f*n varken nått pris eller vart man kan köpa det så vore väldigt tacksam om någon vet var man kan inhandla byggplast och till vilket pris ca.

MVH
Libras
johannea
Vi köpte väderbeständig byggplast på byggmax i vintras, en JÄTTE rulle kostade 350 tror jag, det är en plast man täcker isolering med kan heta isolerplast kanske confused.gif håller på att göra lock till pallkragarna som ska kläs med plasten nu...
Libras
Tack så mycket!! Ska kolla upp det......

Nu till nästa grej.... rolleyes.gif

Själva lådorna om man säger så skulle jag helst vilja göra dom med betong/trädgårds plattor som man ställer på höjden så att säga, någon som har provat det?

Om inte plattor skulle funka så hade jag tänkt att ta vanlig baspanel som den HÄR men då är ju frågan hur man ska behandla den, går det att olja den utan att grönsakerna blir förstörda eller har någon nått annat förslag?

Tack så mycket för all hjälp!!

MVH
Libras
Libras
CITAT (johannea @ 07-05-2009, 09:18) *
Vi köpte väderbeständig byggplast på byggmax i vintras, en JÄTTE rulle kostade 350 tror jag, det är en plast man täcker isolering med kan heta isolerplast kanske confused.gif håller på att göra lock till pallkragarna som ska kläs med plasten nu...

Är det sån HÄR du köpte?
johannea
Exakt tummenupp.gif
lislena
CITAT (Libras @ 15-05-2009, 20:38) *
Tack så mycket!! Ska kolla upp det......

Nu till nästa grej.... rolleyes.gif

Själva lådorna om man säger så skulle jag helst vilja göra dom med betong/trädgårds plattor som man ställer på höjden så att säga, någon som har provat det?

Om inte plattor skulle funka så hade jag tänkt att ta vanlig baspanel som den HÄR men då är ju frågan hur man ska behandla den, går det att olja den utan att grönsakerna blir förstörda eller har någon nått annat förslag?

Tack så mycket för all hjälp!!

MVH
Libras

Hej!
Jag tänkte bara ge dig ett tips! Jag har också fått ett litet växthus i år. Jag tänkte vad ska jag ha för inredning där inne. Allt är ju så dyrt att köpa i växthus väg. Så då hittade jag en hylla i zink på Ikea som heter "HYLLIS" och kostar 79 kr. Det är 4 st hyllor på den. Sen vände jag hyllorna upp och ner (Då är det en kant på hyllan) och la en bevattningsduk där. Då kan jag vattna på mattan istället på plantorna..bara ett litet tips från mig rose.gif

Så här ser den ut!

Källtorpet L&T
CITAT (Libras @ 15-05-2009, 20:38) *

du kan ju häfta samma typ av plast på insidorna för att inte jord och vatten ska komma i kontakt med träet.
annars är det väl bara att "dränka in" det med kokt linolja, stryk flera gånger, dock så kommer träet att ta skada tids nog i o m att du ständigt har fuktig jord liggandes mot träet...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon