I slutet av förra sommaren planterade vi ganska många buskar av lite olika sorter. De flesta av dessa buskar består mest av några få stackars pinnar som sticker upp ur marken, och jag undrar nu om jag kan beskära dem för att få dem att förgrena sig och bli täta och fina, och i så fall hur mycket jag kan beskära?
De sorter vi har är följande:
- Perukbuske (rödbladig)
- Paradisbuske (Kolkwitzia amabilis)
- Svart aronia (Aronia malanocarpa "Viking")
- Rödbladig smällspirea (Physocarpus opulifolius "Diablo")
- Vitbrokig kornell (tror det är den som heter Cornus alba "Ivory Halo")
- Pärlkornell (Cornus Alba "Siberian Pearls")
Jag vet ju att man kan skära ner vissa buskar helt för att få dem täta, t.ex. när man planterar häckar, men gör man likadant med unga nyplanterade friväxande buskar? Och tål i så fall alla dessa sorter den typen av beskärning, eller bör man gå mer varsamt fram med vissa?
Enligt vad jag har kunnat läsa mig till så kan man beskära alla dessa buskar på vårvintern, och eftersom vi bor längs kusten i Norrbotten (zon 5), så antar jag att tidpunkten är den rätta nu? Knopparna har fortfarande inte börjat slå ut (vi har t.o.m. kvar lite snö fortfarande). Jag är medveten om att vissa av dessa buskar (framförallt perukbusken) är en chansning här i vårt klimat, så det ska bli spännande att se hur det går!
Jag är tacksam för alla tips!