akviklund
Hej!

I slutet av förra sommaren planterade vi ganska många buskar av lite olika sorter. De flesta av dessa buskar består mest av några få stackars pinnar som sticker upp ur marken, och jag undrar nu om jag kan beskära dem för att få dem att förgrena sig och bli täta och fina, och i så fall hur mycket jag kan beskära?

De sorter vi har är följande:
  • Perukbuske (rödbladig)
  • Paradisbuske (Kolkwitzia amabilis)
  • Svart aronia (Aronia malanocarpa "Viking")
  • Rödbladig smällspirea (Physocarpus opulifolius "Diablo")
  • Vitbrokig kornell (tror det är den som heter Cornus alba "Ivory Halo")
  • Pärlkornell (Cornus Alba "Siberian Pearls")

Jag vet ju att man kan skära ner vissa buskar helt för att få dem täta, t.ex. när man planterar häckar, men gör man likadant med unga nyplanterade friväxande buskar? Och tål i så fall alla dessa sorter den typen av beskärning, eller bör man gå mer varsamt fram med vissa?

Enligt vad jag har kunnat läsa mig till så kan man beskära alla dessa buskar på vårvintern, och eftersom vi bor längs kusten i Norrbotten (zon 5), så antar jag att tidpunkten är den rätta nu? Knopparna har fortfarande inte börjat slå ut (vi har t.o.m. kvar lite snö fortfarande). Jag är medveten om att vissa av dessa buskar (framförallt perukbusken) är en chansning här i vårt klimat, så det ska bli spännande att se hur det går!

Jag är tacksam för alla tips!
Bassam
Tack för frågan

Iallafall tycker jag inte beskära ny planterad växter första 2-3 år , för att ( häckar o buskar ) ska etablera sig först.

H:Bassam
HelenJ
CITAT (Bassam @ 30-04-2009, 23:40) *
Tack för frågan

Iallafall tycker jag inte beskära ny planterad växter första 2-3 år , för att ( häckar o buskar ) ska etablera sig först.
H:Bassam

För en gångs skull håller jag helt med Bassam. Dina växter är så nyplanterade att de inte har hunnit skaffa rejäla rotsystem än, därför växer de inte på höjden heller. En nerkapning skulle nog snarare få motsatt effekt, särskilt om de inte är helt härdiga. Jag antar att det är som solitärer du har satt dem? Då blir de inte snygga heller om du kapar dem för mycket nu!

Se till att ge dem optimalt med vatten och näring, håll undan ogräs, tillför ev mull till jorden - och vänta! biggrin.gif Jag tror nog du kommer att se effekt redan nu i vår när de kommer igång av vårvärmen.
MariaS
Ingen av de växterna behöver egentligen någon vidare beskärning, mer än möjligen aronian då. Kolkwitzian kan behöva underhållsbeskäras på våren, då man ENDAST tar bort gamla blomställningar, den ska se lite "risig" ut på våren.

Annars behöver du inte fundera överhuvud taget.
akviklund
Tack för era svar! Buskarna är planterade som avgränsning längs diket ut mot gatan, men någon traditioinell häck är det inte fråga om. De står planterade lite zick zack i mindre grupper, och tanken är att de ska bilda små buskage så småningom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon