tinnak
Jag önskar mig någon vitblommande klätterväxt att plantera mot norrgaveln på vårt hus. Zon 3-4. Läget är ganska öppet och sol kommer dit tidig morgon och från ca 16 på eftermiddagen. Allra helst kulle jag vilja ha en klematis. Den behöver inte nödvändigtvis bli något som växer jättehögt, jag har redan en klätterhortensia i ena hörnet av gaveln.
Om det inte finns något tips om klematis som klarar läget så är jag tacksam för tips på någon annan växt.
Finn Klematis
CITAT (tinnak @ 30-04-2009, 21:47) *
Jag önskar mig någon vitblommande klätterväxt att plantera mot norrgaveln på vårt hus. Zon 3-4. Läget är ganska öppet och sol kommer dit tidig morgon och från ca 16 på eftermiddagen. Allra helst kulle jag vilja ha en klematis. Den behöver inte nödvändigtvis bli något som växer jättehögt, jag har redan en klätterhortensia i ena hörnet av gaveln.
Om det inte finns något tips om klematis som klarar läget så är jag tacksam för tips på någon annan växt.

Hej!

Vill Du att den skall blomma i Maj eller i Juli?
Dom säkraste klematisen i detta lägen blommar i Maj.

Mvh.
Finn
tinnak

Det är inte jätteviktigt om den blommar i maj eller juli, men en liten fördel för maj faktiskt. Då är jag ju aldrig bortrest på semester utan kan njuta av den. Viktigast är att den faktiskt orkar med läget.
Finn Klematis
CITAT (tinnak @ 01-05-2009, 05:25) *
Det är inte jätteviktigt om den blommar i maj eller juli, men en liten fördel för maj faktiskt. Då är jag ju aldrig bortrest på semester utan kan njuta av den. Viktigast är att den faktiskt orkar med läget.

Hej!

Den tuffaste och som helt säkert klarar läget är sibirica Riga. Den tillhör klippgrupp 1.

Lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon