Full version: Ett land i fyra delar
Jordgubbe
Hade tänkt plantera potatis och lök i helgen, men funderat en del på det här med gödsling. Har styv lerjord (som håller näringen bra). Hade tänkt att köpa en säck hönsgödsel men läste att det är alldeles för starkt och att det kan påverka skörd/smak av potatis och lök (och att det kanske vore bäst att strunta i att gödsla nu och gödselvattna/lägga på ex gräsklipp senare).

Landet är uppdelat i 4 delar och i första rutan hade jag tänkt odla potatis och senare vintergrönsaker, i andra lök (både gul sättlök och frö) vitlök och mangold, i tredje rödbetor och morötter och i den fjärde sallad, rädisor och diverse kryddor.

Har försökt dela in landet i den mängd näring de vill ha, men finns ju även annat att tänka på såsom jordtemperatur och PH. Behöver lite feedback hur jag ska göra. Behövs gödsel, och i så fall vilken sort och hur mycket per kvadratmeter ?.
Preussen
CITAT (Jordgubbe @ 30-04-2009, 22:59) *
Hade tänkt plantera potatis och lök i helgen, men funderat en del på det här med gödsling. Har styv lerjord (som håller näringen bra). Hade tänkt att köpa en säck hönsgödsel men läste att det är alldeles för starkt och att det kan påverka skörd/smak av potatis och lök (och att det kanske vore bäst att strunta i att gödsla nu och gödselvattna/lägga på ex gräsklipp senare).

potatis och lök gillar inte färsk gödsel och är inte så näringskrävande så du behöver inte gödsla speciellt mycket i den rutan

Landet är uppdelat i 4 delar och i första rutan hade jag tänkt odla potatis och senare vintergrönsaker, i andra lök (både gul sättlök och frö) vitlök och mangold, i tredje rödbetor och morötter och i den fjärde sallad, rädisor och diverse kryddor.
vintergrönsaker efter potatis är bra. vitlök odlar du bäst genom att sätta dem till hösten och vitlök är känslig när det gäller växa tillsammans eller efter annan lök (allium)

Har försökt dela in landet i den mängd näring de vill ha, men finns ju även annat att tänka på såsom jordtemperatur och PH. Behöver lite feedback hur jag ska göra. Behövs gödsel, och i så fall vilken sort och hur mycket per kvadratmeter ?.
Jordgubbe
Tack Preussen för dina svar.

Jag var ute på förmiddan idag och satte potatis lök och vitlök. 5 rader potatis, 3 rader gul lök och 2 rader vitlök. Vitlöken hade jag kvar sedan i höstas då jag valde att höstgräva hela landet istället för att sätta ned vitlöken. Att det blev så mycket potatis av en säck berodde på att jag läst att man kunde dela på knölarna om de var stora och hade fler ögon.

Så redan utnyttjat halva ytan redan av landet. Lite pirrigt att invänta resultatet framförallt på grund av jorden. Styv lera med liten andel mull som kommer förmodligen att ta år att få fason på. Till resten av landet kommer jag att försöka ösa på mer kompost och bygga upphöjda bäddar.
millahonti
Eftersom du ändå är inne på att dela in landet i fyra delar: kolla upp växelodling, så att du sätter växterna efter de scheman som finns vad gäller näringstillförsel etc. Jag brukar alltid tipsa om Åke Truedssons Odlarglädje i grönsakslandet, den har hjälpt mig många gånger, där är det bland annat en bra uppställning på just det där, dessutom går han igenom olika grönsaker väldigt väl och vilka betingelser de behöver.
noora
Jag skulle hellre sätta morötterna tillsammans med löken och mangolden tillsammans med rödbetan. Dels anses löken hjälpa till att hålla morotsflugan borta, och dels är mangold och rödbeta samma art (beta vulgaris) och passar därför mycket bra att odla i samma ruta om du kan tänka dig att ha växelbruk.
Jordgubbe
Tack för ytterligare svar och tips. Det är just Åke Truedssons bok jag läst, och senare kompletterat med Lena Istraelssons Handbok för köksträdgården.

Har varit inne på att utnyttja landet maximalt mellan en del rader med sådana grödor som inte har ett så djupt rotsystem, men inget bestämt ännu. Hade tänkt att bygga djupbäddar i veckan så att jag kan så lite tidiga primörer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon